Full version: Allium
akagebeck
Hej!
Satte olika sorters alliumlökar i höstas och grävde ner. De flesta har kommit upp och några har nu snart blommat över redan. Jag gillar dem verkligen, och jag vill göra allt för att de ska föröka sig och bli fler till nästa år!! wub.gif

Hur gör man för att gynna tillväxten? Ska man klippa bort de torra bollarna på samma sätt som man gör med tulpaner och andra lökväxter?
kristerh
Jag klipper alltid bort både boll o skaft, men vill du att den ska fröså sig får du låta allt vara kvar, tror inte den får sidolökar, iaf har inte mina fått det (ännu)
krister
colamor
Jag lät mina stå kver som en solitär prydnad i rabatten förra året och dom blommar villigt i år med. laugh.gif
Margaretha
CITAT (colamor @ 20-06-2006, 11:46)
Jag lät mina stå kver som en solitär prydnad i rabatten förra året och dom blommar villigt i år med. laugh.gif

Samma här. På något sätt måste de ju föröka sig, för de dyker upp lite varstans. I år har jag sex stycken där det fanns en förra året.

Brukar strö ut fröna från bollarna när jag tröttnat på dem. Enda nackdelen med dem är de trista bladen! wub.gif
kerstin z5-6
Det är ju många , däriblad jag som tycker att fröställningen är halva prydnaden !
Ta inte bort den -hosta , Brunnera eller annat vid fötterna på allium döljer de gula bladen bra
I höst kan du samla in frö från den torkade bollen
De tar ca 3-4 år innan de blommar efter sådd
akagebeck
Okej, det funkar inte alls som med påskliljor alltså... där ser man rolleyes.gif

Om man samlar in frön i höst, när ska de i backen? Direkt på hösten eller ska man förkultivera eller direktså på våren ...?
Susanne i Linköping
Eftersom de brukar självså sig går det säkert bra att så direkt på hösten. smile.gif
Biggan_
Dom är också fina att torka och sätta i eternellarrangemang.
gunnelö
Mina alliumplantor började gulna direkt i våras. De blommade visserligen men jag tror ändå de står för torrt och soligt. Jag tänkte flytta dem till ett skuggigare läge. Är det rätt tid nu när de är överblommade eller bör jag vänta till hösten?

Gunnel Ö
Betty
Alliumbladen börjar tyvärr alltid vissna redan medan den blommar. Plantera marktäckare framför den så syns inte de trista gula bladen.
akagebeck
Är det dåligt att klippa bort de torra bladen? wink.gif
Betty
Nej, visst kan man klippa bort de vissna bladen - men man slipper ju det extraarbetet om man planterar nåt framför som skymmer dem. smile.gif
gunnelö
CITAT (Betty @ 21-06-2006, 12:40)
Alliumbladen börjar tyvärr alltid vissna redan medan den blommar.

Jaså. Ja hur vill de egentligen att växtplatsen ska vara? Är torrt och soligt rätt? Eller trivs de bättre i skuggigare lägen. Bladen blev gula i topparna direkt i våras, långt innan blomningen.

Gunnel
Ewa L
Jag har låtit mina stå och fröa av sig under flera år, och har nog bortåt hundra stycken vid det här laget. Har inte hjärta att rycka bort några.

Rikligast kommer de definitivt där det inte är stekande sol och torrt, utan tvärsom minst halvskugga och fuktigt.
Hmmm <tänker efter>, nej de har nog inte förökat sig någonstans där det är riktigt soligt.

Jag ser aldrig bladen, så jag vet faktiskt inte när de gulnade, har fullt med marktäckande överallt.
Tesla
Oj det här var trevliga nyheter om allium. Jag skapade en ny halvcirkelrabatt i höstas med allium o flyttade dagliljor. Alliumen blev otroligt lyckade. Enorma bollar. Kul att höra att de kan föröka sig. Det får de gärna göra. Mina har sol från morgonen till 15-tiden, står skyddat o lite fuktigt.
Dagliljorna hade slutat blomma på sitt förra ställe men har stått i full prakt i den nya rabatten. Man blir glad varje gång som något lyckas.
kerstin z5-6
Alliumbladen SKA gulna -det är näringen som går tillbaka till löken -därför bör man redan från början plantera den så att andra växter tex pulmonaria döljer de gula bladen :)Rorrt o soligt , väldränerat är bäst -ge näring medan blad finns kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon