Fick frågan av en kompis igår som vill ha 2 (klot?)pilar mellan huset o vägen.
De skulle hamna 4 meter från grunden som är nydränerad. Jag rådde dem att ta nåt annat, eller?
Åsa zon 6
21-06-2006, 21:18
Jag har en jättestor bollpil ca 3-4 meter från huset. När vi dränerade om såg vi att rötterna låg utmed husgrunden (sutteränghus) men inget var skadat. Det blir kanske annorlunda om man har en vanlig grund (inte två våningar djup) Kanske kan rötterna gå under huset då med diverse otrevligheter som följd.
Det vanligaste problemet med trädrötter nära grunden är väl inte att de skadar själva grunden utan att de ger sig på dräneringen t ex tränger in i rören och täpper till dem. Salix hör till dem som har rykte om sig när det gäller detta.
Så om det i Åsas fall låg rötter utmed grunden, med träden på samma avstånd som din kompis tänkte ha, var det nog bara tur om inte dräneringen var skadad.
Jag tycker att du gjorde rätt i att avråda, Estet.
Tack för era svar!
Hmm, de har stor och djup källare, 1 våning. Dessutom vid husknuten har de en betongmur som avgränsar infarten så ytan blir inte så stor.
Va tusan ska jag tipsa dem om? Känner mina begränsningar vad gäller träd/buskar. Vitbrokig kornell, silverbuske, pelarrönn & svart Aronia tycker jag ser trevliga ut i alla fall och kanske matchar deras önskemål.
Hur skulle det gå med pärl-, rosen- scharlakans-hagtorn, z.4? Utanför jobbet har vi amerikansk hagtorn men den klarar ju z.7.
Trädet (ZonV)
22-06-2006, 14:45
Malus ´Rubin´ - Purpurapel
Malus ´Rudolph´ - Rosenapel
Kanske är något?!
Okej, ska kolla upp dem! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.