Full version: Hur grova grenar?
SaraS
Hur grova grenar lägger ni i komposten? Varm resp kall?

Jag har båda, men har ingen aning om vad som räknas som grovt... rolleyes.gif
rosita
Jag lägger inga grenar alls i min varmkompost, men i trädgårdskomposten lägger jag lillfingertjocka ungefär.
Gurkan
CITAT (SaraS @ 19-06-2006, 15:47)
Hur grova grenar lägger ni i komposten? Varm resp kall?

Jag har båda, men har ingen aning om vad som räknas som grovt... rolleyes.gif

Inga pinnar i varmkomposten/hushållskomposten. Potatisskal och liknande bryts ner på nån månad, tjocka pinnar tar flera år så dom passar inte riktigt ihop.

Lägg pinnar och ris i botten av trädgårdskomposten istället om du inte har möjlighet att flisa/mala ner dem på nåt sätt.
ingrid fuxwall
Själv mal jag ner grenar och använder fliset som är bra till mycket.
De kvistar som är för grova eldar jag.

ingrid
Hierokliff
Lånar den här tråden, då jag fick svar på min ena fråga. Den om kvistar...
Nästa fråga är kottar, kan man hiva ned det i en trädgårdskompost och hoppas på att det bryts ned på ett år ungefär?

Köpte en kompost i helgen som skall användas till grönsaksavfall och trädgårdskompost för sådant som inte skall eldas upp. Så kan man hiva ned tall o grankottar i trädgårdskomposten, eller skall jag hiva dem till eldhögen?
KURT
CITAT (Hierokliff @ 02-07-2006, 23:25)
Lånar den här tråden, då jag fick svar på min ena fråga. Den om kvistar...
Nästa fråga är kottar, kan man hiva ned det i en trädgårdskompost och hoppas på att det bryts ned på ett år ungefär?

Köpte en kompost i helgen som skall användas till grönsaksavfall och trädgårdskompost för sådant som inte skall eldas upp. Så kan man hiva ned tall o grankottar i trädgårdskomposten, eller skall jag hiva dem till eldhögen?

Nej de kommer inte att brytas ned så fort. Men å andra sidan så behöver man väl inte elda dem för det.
Eva i Västerås
Kottar tar minst ett par år att bryta ner...
Jag ids aldrig sortera ut dem, men svär alltid över de nästan orörda kottarna som kommer med i rabatter och grönsaksland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon