Full version: Fikon
Tomas J
Hej! Jag är lite sugen på att försöka driva upp en fikonplanta själv men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få ett bra resultat. Är det någon som kan tipsa mig?
Alexander-VG-zon3
köp en väl mogen fikon å plantera kärnorna *tvätta dom någa* men plantera dom inte för långt ner . sen ha en plast påse över å med såddjord å ljust sne brukar det komme upp nåting . vill du ingtge vänat på känror så köp annars en planta

lycka till
Tomas J
Tack för det! smile.gif
Bob
CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 16:31)
köp en väl mogen fikon å plantera kärnorna *tvätta dom någa* men plantera dom inte för långt ner . sen ha en plast påse över å med såddjord å ljust sne brukar det komme upp nåting . vill du ingtge vänat på känror så köp annars en planta

lycka till

Jag har också funderat på att sätta fikonkärnor, men det har aldrig blivit av.

En fundering, varför ska man tvätta dom noga? Det är väl ingen som gör i naturen? rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 19-06-2006, 16:54)
CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 16:31)
köp en väl  mogen fikon å plantera kärnorna *tvätta dom någa* men plantera dom inte för långt ner . sen ha en plast påse  över å  med såddjord å ljust sne brukar det komme upp nåting .  vill du ingtge vänat på känror så köp annars en planta

lycka till

Jag har också funderat på att sätta fikonkärnor, men det har aldrig blivit av.

En fundering, varför ska man tvätta dom noga? Det är väl ingen som gör i naturen? rolleyes.gif

nej ingen gör dte i naturen men mångar gror alldrig i naturen heller wub.gif
man ska tvätta allt man plantera någa .
jag vet inte varför men jga kan tänka min att dte kan ruttna imed fruktköttet ruttanr å även så har kanske kärna eller grodden svårt att komma ur eller att vattnet ska tränga in lättre vet inte men vad jag har märkt så åsdde jag en gång passion frukt utan att tvätta någa ingen kom sen tvättade jag någa å dom blev en fin planta .
så tvätta dom det skadar ju inte heller smile.gif
Bob
okej! smile.gif

Jag är inte så van vid att plantera kärnor. Har bara satt en avokado tidigare, så jag vet inte så noga. På skoj har jag petat ner lite av varje i blommkrukorna här hemma. Apelsin, klementin, kiwi, mm. Men vad som är vad har jag ingen aning om, men det tittar upp lite skott här å där nu. wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 19-06-2006, 19:56)
okej! smile.gif

Jag är inte så van vid att plantera kärnor. Har bara satt en avokado tidigare, så jag vet inte så noga. På skoj har jag petat ner lite av varje i blommkrukorna här hemma. Apelsin, klementin, kiwi, mm. Men vad som är vad har jag ingen aning om, men det tittar upp lite skott här å där nu. wub.gif

det ska någ gå bra det wub.gif
lycka till
BigDaddy
Jag fick ett litet bekymmer.
Jag har 2st kaffefilter jag skrivit 'fikon' på.

Har tänkt sätta dem i vår men problemet är att i ena ligger det en massa minikärnor medan i det andra filtret ligger det betydligt större & avlånga kärnor.
Troligtvis har de inte växt & blivit 100 ggr större utan ngn av dem är inte fikon & vad kan det då vara tro?

Skulle tippa på att minikärnorna, som förresten sitter i papper utan att vara tvättade. Klibbat fast där nu & går inte få bort. Fruktkött & allt.
Skulle tippa på att detta är fikon.

Det andra är stort som kanske 2-3st körsbärskärnor ihop. Avlångt. Har för mig jag tog dem från en väldigt klibbig frukt som jag trodde var ett fikon.
Kan det vart en dadel el ngt?

edit. Ska jag förresten försöka pilla loss de mindre fröerna så de inte sitter i papper & klibb?
MariaS
Det som du tror är fikonfrön, där kan du lägga papper och allt direkt på jorden och bara strö lite tunt med jord ovanpå. Det brukar gro ändå, om inte fröna är för gamla.

Det andra tycker jag låter som dadel-frön.

VArför passar du inte på att så dem nu direkt? Det tar i alla fall ett tag innan de gror och så glömmer man den tråkiga grå perioden vi har framför oss, när det kommer små fina spännande groddar. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig grodde fikon på mindre än 1vecka och jag har nu en gräsmatta på sådär 500fikon groddar.
annars om man inte har extra ljus sås fikon bäst på våren med undervärme. är det inte färska fikon så kan det ta längre tid. plus så är alla kärnor(nötter) inte grobara.

bild på mina fikon groddar
[attachment=43493:PICT0002.JPG]

dadelkärnor kan sås åretrunt då dessa inte kräver ljus för att gro utan värme (ca +25c +30c). dom tål också vintermörkret även som nygrodda plantor. färska dadelkärnor gro på ca 1 vecka till någon månad. dock kan det ta så lång tid som upp till ett år men då är det inte färska. dadelkärnor kan man också lägga i blöt över natten i varmt vatten så dom suger åt sig av fukten man kan också fila på kärnorna så gror dom snabbare.
BigDaddy
Ok, tack till er båda.
Fikonen får jag nog vänta med då för jag orkar inte dona med extra belysning nu till även dem, har ju min Kalamondin tv. Får ta ett steg i taget till att bli en odlare på hög nivå. smile.gif

Men dadlarna kanske jag skulle testa så då. I vårt sovrum har vi en bräda ovan ett element som min sambo gillar att ha varmt. Borde kunna vara närmre 25 grader där. Så där kan jag testa sätta dem.
Hur långt ner i jorden skulle dadlarna?
Fila & dona släpper jag nog också för denna gång. Jag pillar ner dem på vinst & förlust & låter dem stå.

Vore ju skitkul om det kom upp ngt nu i höst/vinter att följa. smile.gif
Om det nu skulle komma ngt, ska de stå i sol senare då mer?

Måste tillägga att jag är sjukt avis. Vad många fikon!
Hade jag velat ha. smile.gif

Mina kommer bergis inte funka.

Jag har tills för en kort tid sedan haft allt mitt i kylen i tron att det var bra. Hoppas de överlevt det.
Alexander-VG-zon3
dadelkärnorna planterar du strax under ytan. när dom grott så räcker det att ställa dom i ett ljustfönster. dom behöver inget extra ljus.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 20-10-2009, 21:05) *
dadelkärnorna planterar du strax under ytan. när dom grott så räcker det att ställa dom i ett ljustfönster. dom behöver inget extra ljus.

Suveränt! Tackar.
Detta ska bli kul. smile.gif
Ngt att så igen...
MariaS
CITAT (BigDaddy @ 20-10-2009, 21:05) *
Ok, tack till er båda.
Fikonen får jag nog vänta med då för jag orkar inte dona med extra belysning nu till även dem, har ju min Kalamondin tv. Får ta ett steg i taget till att bli en odlare på hög nivå. smile.gif

Men dadlarna kanske jag skulle testa så då. I vårt sovrum har vi en bräda ovan ett element som min sambo gillar att ha varmt. Borde kunna vara närmre 25 grader där. Så där kan jag testa sätta dem.
Hur långt ner i jorden skulle dadlarna?
Fila & dona släpper jag nog också för denna gång. Jag pillar ner dem på vinst & förlust & låter dem stå.

Vore ju skitkul om det kom upp ngt nu i höst/vinter att följa. smile.gif
Om det nu skulle komma ngt, ska de stå i sol senare då mer?

Måste tillägga att jag är sjukt avis. Vad många fikon!
Hade jag velat ha. smile.gif

Mina kommer bergis inte funka.

Jag har tills för en kort tid sedan haft allt mitt i kylen i tron att det var bra. Hoppas de överlevt det.

Det finns andra kul frön man kan så från fruktdisken, som inte behöver så mycke ljus. Guava, Cherimoya, Pithaya (kaktus) rambutan är några som kan vara värda att prova biggrin.gif
BigDaddy
CITAT (MariaS @ 20-10-2009, 23:43) *
Det finns andra kul frön man kan så från fruktdisken, som inte behöver så mycke ljus. Guava, Cherimoya, Pithaya (kaktus) rambutan är några som kan vara värda att prova biggrin.gif

Oj det var konstiga namn.
Klart ska jag kolla upp detta. Tack. smile.gif

Guava hade jag faktiskt med mig frön från i våras när jag var i Dom. Rep. men gjorde nog ngt fel.
Kom aldrig ngt el så lät jag de inte stå tillräckligt länge & gro.

Det var bland de första frön jag faktiskt satte. Var dock en massa fruktkött kvar på dem, el i princip hela frukten. smile.gif
Kanske var det som gjorde att det inte gick ihop med att de, inte möglat, men legat i papper & gegg ett tag innan.

Ska kanske prova det igen.....för jag tror det var guava iaf.

Hade jag haft samma intresse som nu i våras hade jag tagit med mig en himla massa mer saker därifrån.
Fast vet inte om man fick men frön hade nog inte vart ngn fara.

Ska höra mig för med övriga frukter/fröer också.
Alexander-VG-zon3
något som jag vet som är enkelt att så åretrunt är Avokado, Mango och Citrusar. men också enkla växter som Passiflora och Granatäpple (dock kan dom bli långa i ett vinter fönster).

Guava är det viktigt att kärnorna är rena. jag sådde dom på våren och har nu en fin planta. annars kan jag skicka ett par sticklingar om någon vill ha.
MariaS
CITAT (BigDaddy @ 20-10-2009, 23:52) *
Oj det var konstiga namn.
Klart ska jag kolla upp detta. Tack. smile.gif

Guava hade jag faktiskt med mig frön från i våras när jag var i Dom. Rep. men gjorde nog ngt fel.
Kom aldrig ngt el så lät jag de inte stå tillräckligt länge & gro.

Det var bland de första frön jag faktiskt satte. Var dock en massa fruktkött kvar på dem, el i princip hela frukten. smile.gif
Kanske var det som gjorde att det inte gick ihop med att de, inte möglat, men legat i papper & gegg ett tag innan.

Ska kanske prova det igen.....för jag tror det var guava iaf.

Hade jag haft samma intresse som nu i våras hade jag tagit med mig en himla massa mer saker därifrån.
Fast vet inte om man fick men frön hade nog inte vart ngn fara.

Ska höra mig för med övriga frukter/fröer också.

Min Guava sådde jag för ganska exakt fem år sedan. I år var det första året som den blommade, fast det missade jag... crying.gif såg bara den torkade resten -cry-.gif Men den har jag haft stor glädje av. Den har aldrig fått varken extra ljust eller någon annan särskötsel, mer än att den får stå ute på sommaren. Den gillar tydligen våra inomhusvintrar också. Har inte heller haft någon ohyra på den (peppar peppar), så Guava kan jag definitivt rekommendera.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 00:08) *
Min Guava sådde jag för ganska exakt fem år sedan. I år var det första året som den blommade, fast det missade jag... crying.gif såg bara den torkade resten -cry-.gif Men den har jag haft stor glädje av. Den har aldrig fått varken extra ljust eller någon annan särskötsel, mer än att den får stå ute på sommaren. Den gillar tydligen våra inomhusvintrar också. Har inte heller haft någon ohyra på den (peppar peppar), så Guava kan jag definitivt rekommendera.

hade för mig du skrev att du övervintrade den i ditt växthus (det är därför den tappar bladen = kallt).

men den har inget emot att vara inne i rumstemp som du skrev, min får extra ljus och rumstemp och den har inte tappat några blad och får ingen ohyra och växer på fint.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 00:00) *
något som jag vet som är enkelt att så åretrunt är Avokado, Mango och Citrusar. men också enkla växter som Passiflora och Granatäpple (dock kan dom bli långa i ett vinter fönster).

Guava är det viktigt att kärnorna är rena. jag sådde dom på våren och har nu en fin planta. annars kan jag skicka ett par sticklingar om någon vill ha.

Å gud! Vill du det?
Det hade ju vart väldigt skoj. smile.gif
Skriv PM om det går bra så får du adressen. Ska logga in direkt imorn & se. Dock måste det bli sängen nu för min del. smile.gif
Sitter med ett onlinefotbollsspel & skrivit minst lika mycket idag med fast där är det jag som hjälper oftast. smile.gif

Jag satte kärnorna från min Kalamondin för ngn månad sedan, nä det är nog längre än så. Säkert 2 månader. 10st men de verkade tyvärr inte kunna gro. Ville de skulle ta sig ifall min planta inte klarar sig.

Avokado ska jag försökapånytt då det inte heller gick ngt vidare tidigare.

Men vill du skicka stickling på Guava vore det ju hur skoj som helst.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 21-10-2009, 00:22) *
Å gud! Vill du det?
Det hade ju vart väldigt skoj. smile.gif
Skriv PM om det går bra så får du adressen. Ska logga in direkt imorn & se. Dock måste det bli sängen nu för min del. smile.gif
Sitter med ett onlinefotbollsspel & skrivit minst lika mycket idag med fast där är det jag som hjälper oftast. smile.gif

Jag satte kärnorna från min Kalamondin för ngn månad sedan, nä det är nog längre än så. Säkert 2 månader. 10st men de verkade tyvärr inte kunna gro. Ville de skulle ta sig ifall min planta inte klarar sig.

Avokado ska jag försökapånytt då det inte heller gick ngt vidare tidigare.

Men vill du skicka stickling på Guava vore det ju hur skoj som helst.

sätt sticklingarna bredvid din citrusplanta (så även dom får lite extra ljus så dom rotar sig). klippte ju ner Guavan innan jag tog in den för att få plats med den så där är en hel del sticklingar. skicka adressen så skickar jag dom, hoppas dom klarar kylan ? härifrån är det frostfritt.

om kärnorna var fult utvecklade och grobara så kommer dom säkert att gro. jag sådde kärnor från frukter från min kalamondin och det funkade.

avokado rensar du veck allt runt kärnorna och sedan ev lägger i blöt över natten därefter sår du dom strax under ytan. snart så gror dom. ge dom mycket värme.
BigDaddy
Idag såg jag ett fikonträd i en annan del av byggnaden jag sällan är vid på min arbetsplats. Stor & fin med en massa fikon.
Jag tänkte jag kunde ta ett par sticklingar där.

Har några frågor bara:

1. Ska jag ta nu el ska jag vänta tills våren?

2. Om jag tar nu hur ska jag göra? Ska jag knipsa av el ska jag skära med en kniv & isf hur?

3. På varje skott sitter det redan fikon, vad gör jag med dem? Ska de hänga kvar?

4. Ska jag sätta sticklingarna i vatten el jord? I jordväg har jag endast planteringsjord nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 16:56) *
Idag såg jag ett fikonträd i en annan del av byggnaden jag sällan är vid på min arbetsplats. Stor & fin med en massa fikon.
Jag tänkte jag kunde ta ett par sticklingar där.

Har några frågor bara:

1. Ska jag ta nu el ska jag vänta tills våren?

2. Om jag tar nu hur ska jag göra? Ska jag knipsa av el ska jag skära med en kniv & isf hur?
3. På varje skott sitter det redan fikon, vad gör jag med dem? Ska de hänga kvar?

4. Ska jag sätta sticklingarna i vatten el jord? I jordväg har jag endast planteringsjord nu.

du kan ta sticklingar på olika sätt

alt 1 - ta topp skott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i luker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.

alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.

bor man väldigt milt kan man ta sticklingar nu och sätta direkt i marken där man vill ha fikonet.

Jag tycker det är bättra att klippa av skotten. det är skonsammare både för dina sticklingar och för busken.

BigDaddy
Jag vill testa nu tänkte jag. Kör på alternativ med jord & extra ljus nu & håller tummarna för det.
Men ska jag alltså inte klippa från stället är de går ut från den stora stammen? Från ett bladveck ist då?
Hur långt ner i jord sätter man? Halva kanske?
Tar bort alla löv därunder?
smile.gif

Jag skulle kunna vänta till våren men tror plantan där är helt ny & förvånar mig inte om de skulle ta död på den tills dess.
Står förresten väldigt mörkt.
Alexander-VG-zon3
du kan klippa var du vill bara att det slutar med en nod.
[attachment=43695:stickling.jpg]

en bild från paint där jag försökt visa hur man klipper en stickling.

en länk på en till wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_stem

ta en stickling som har 4-6noder när du sedan planterar så sticker du ner den så pass långt att 1-2noder kommer i jorden. blad om den har ska där vara 1-2bladpar (noder).

så du får ut och räkna noder och klippa därefter tummenupp.gif det är vid noderna som tillväxt och rotningsker till största del.

BigDaddy
Ok tack. smile.gif
Ska göra ett försök imorn.
Härlig beskrivning & hjälp!
Peztis
Tänkte på det där med fruktkött runt fröna...

I fruktköttet finns ofta ett ämne som är groningshämmande, så att inte fröet bröjar gro i fukten inne i frukten (man kan se det i tomater ibnald, att där finns fullt med småplantor!).
Om man lägger alla små fröer i ett glas med vatten ett par dagar så brukar fröerna sjunka till botten medan fruktköttet luckras upp och flyter upp (man får röra lite i det då och då). Jag har ibland hjälpt det på traven genom att sedan lägga fröna i hushållspapper och grugga rent lite till, ned med dem i vatten igen och skölj och sedan låta dem torka på ett nytt hushållspapper. Sedan så kan man stoppa dem i jorden... och vänta tålmodigt... smile.gif

Vissa fröer kräver ju också att de ska ta vägen via en fågelmage för att bli riktigt rena så att de kan gro men det är nog inte riktigt de växter som vi vanligtvis odlar...
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 18:34) *
Ok tack. smile.gif
Ska göra ett försök imorn.
Härlig beskrivning & hjälp!

glömde säga dom ev frukterna som kommer med bryter du veck.

CITAT (Peztis @ 26-10-2009, 19:30) *
Tänkte på det där med fruktkött runt fröna...

I fruktköttet finns ofta ett ämne som är groningshämmande, så att inte fröet bröjar gro i fukten inne i frukten (man kan se det i tomater ibnald, att där finns fullt med småplantor!).
Om man lägger alla små fröer i ett glas med vatten ett par dagar så brukar fröerna sjunka till botten medan fruktköttet luckras upp och flyter upp (man får röra lite i det då och då). Jag har ibland hjälpt det på traven genom att sedan lägga fröna i hushållspapper och grugga rent lite till, ned med dem i vatten igen och skölj och sedan låta dem torka på ett nytt hushållspapper. Sedan så kan man stoppa dem i jorden... och vänta tålmodigt... smile.gif

Vissa fröer kräver ju också att de ska ta vägen via en fågelmage för att bli riktigt rena så att de kan gro men det är nog inte riktigt de växter som vi vanligtvis odlar...

bra tips tummenupp.gif

fikon nötter tycker jag är väldigt enkla att rensa, jag bara lägger ''kletet'' i en skål med varmt vatten. sedan rör jag runt och heller av vattnet (men nötterna är ju kvar) sedan fyller jag på med nytt vatten och rör om och häller ut. en 3-6gånger så brukar fikon nötterna vara rena.
BigDaddy
Jag har fröer från fikon sedan tidigare. Jag fick ta & dona lite med dem efter att ha läst ditt inlägg. smile.gif
Mina satt ff fast på papper inne i den klibbiga massan. Har legat så i 1-2 månader.
Jag började pilla ut hälften, kärna för kärna. Resterande hälft lade jag som du skrev i vatten.
Var lite pill. smile.gif

Hade tänkt att jag kunde så dem i papper, klibb & allt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 23:29) *
Jag har fröer från fikon sedan tidigare. Jag fick ta & dona lite med dem efter att ha läst ditt inlägg. smile.gif
Mina satt ff fast på papper inne i den klibbiga massan. Har legat så i 1-2 månader.
Jag började pilla ut hälften, kärna för kärna. Resterande hälft lade jag som du skrev i vatten.
Var lite pill. smile.gif

Hade tänkt att jag kunde så dem i papper, klibb & allt.

du får prova att så dom med allt, jag läste i en bok en som bara delade ett fikon och planterade hela frukten och fick upp groddar.

när jag rensade i ''vatten'' så var dom tagna direkt från fikonet och hade inte torkat innan.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 23:33) *
du får prova att så dom med allt, jag läste i en bok en som bara delade ett fikon och planterade hela frukten och fick upp groddar.

när jag rensade i ''vatten'' så var dom tagna direkt från fikonet och hade inte torkat innan.

Åfasen!
Ja jag har lite kvar på papper också så det kan jag prova. Men gör det först till våren.
Dels antar jag det är bättre men dels flyttar jag snart så vill ha så lite det går tills vidare igång.

Frågan är dock om det inte kanske är bättre direkt från frukt än som mitt där kärnorna sitter mitt inne i en tjock klibbig massa.
Jag gröpte ur hela skiten & lade i papper när jag gjorde det. Lät det torka & sedan in i kaffefilter.
Så det är/var en tjock klibbig massa som blivit rätt hård.

En fråga. Jag hade dem i 1-2 månader i kylen. De kan inte tagit skada av det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 26-10-2009, 23:39) *
Åfasen!
Ja jag har lite kvar på papper också så det kan jag prova. Men gör det först till våren.
Dels antar jag det är bättre men dels flyttar jag snart så vill ha så lite det går tills vidare igång.

Frågan är dock om det inte kanske är bättre direkt från frukt än som mitt där kärnorna sitter mitt inne i en tjock klibbig massa.
Jag gröpte ur hela skiten & lade i papper när jag gjorde det. Lät det torka & sedan in i kaffefilter.
Så det är/var en tjock klibbig massa som blivit rätt hård.

En fråga. Jag hade dem i 1-2 månader i kylen. De kan inte tagit skada av det?

det är nog bättre att lägga färskt klet direkt i vatten eller att rensa, och sedan lägga rensade kärnorna i kaffefilter eller nåt annat och förvara dom rensade.

även om jag läste i den boken att dom hade sått hela frukten så är det nog inget att rekommendera även om det kan funka. jag tror den i boken fick upp 1-3plantor medans jag nu snart har över 200plantor från rensade kärnor. det var torkade frukter dom sådde delade dom i 3klyftor. lite kyla skadar inte och kan faktikst vara bättre om dom får lite växlande temp om dom är äldre.
BigDaddy
Ok bra. smile.gif
Tackar
Bassam
Hej
MAN KAN RENA FRÖ PÅ VATTEN SOM HAR DISKMEDEL .
H:Bassam
BigDaddy
Jag ångrade mig idag. Ska invänta lite ljusare tider innan jag tar ett par sticklingar från fikusen på jobbet.
Hoppas bara de som sköter den inte tar död på den. Bladen var lite gulaktiga men det är de kanske denna årstid?
Växten står som sagt väldigt mörkt.

När kan vara lämpligt jag tar stickling för att slippa ge det extra ljus denna vinter?
Måste jag vänta enda till Mars?

edit. Flyttar inom en månad därav orkar jag inte dona med för mycket extra ljus & projekt nu innan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 27-10-2009, 21:43) *
Jag ångrade mig idag. Ska invänta lite ljusare tider innan jag tar ett par sticklingar från fikusen på jobbet.
Hoppas bara de som sköter den inte tar död på den. Bladen var lite gulaktiga men det är de kanske denna årstid?
Växten står som sagt väldigt mörkt.

När kan vara lämpligt jag tar stickling för att slippa ge det extra ljus denna vinter?
Måste jag vänta enda till Mars?

edit. Flyttar inom en månad därav orkar jag inte dona med för mycket extra ljus & projekt nu innan.

ja den är lövfällande under vintern. tar du till våren så tar du sticklingar när busken har fått blad. då är ljuset starkt nog för rotning inne eller ute.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 21:50) *
ja den är lövfällande under vintern. tar du till våren så tar du sticklingar när busken har fått blad. då är ljuset starkt nog för rotning inne eller ute.

Ok. Mars?
Alexander-VG-zon3
fikon får nya blad i maj, men iförsig du kan ju prova att ta sticklingar i mars och sätta i inne eller ute i krukor.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 22:04) *
fikon får nya blad i maj, men iförsig du kan ju prova att ta sticklingar i mars och sätta i inne eller ute i krukor.

Yes. Testar med en stickling i Maj & har inomhus i kruka.
Sedan tar jag ett par till i Juli ungefär.

Tackar! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 27-10-2009, 22:28) *
Yes. Testar med en stickling i Maj & har inomhus i kruka.
Sedan tar jag ett par till i Juli ungefär.

Tackar! smile.gif

lycka till ! och så kom ihåg att klippa rätt och så ska dom nog rota sig bra. 000.gif

förresten var den planterad i mark eller i kruka ? för är den i marken får vi hoppas att den inte fryser ner.
Bassam
Hej
Just nu det är bra med krukor på grund att man kan skydda dom under frost tiden.
H: Bassam
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 22:42) *
lycka till ! och så kom ihåg att klippa rätt och så ska dom nog rota sig bra. 000.gif

förresten var den planterad i mark eller i kruka ? för är den i marken får vi hoppas att den inte fryser ner.

Den satt i kruka. En jättestor kruka.
Inne i en entre.

CITAT (Bassam @ 27-10-2009, 23:35) *
Hej
Just nu det är bra med krukor på grund att man kan skydda dom under frost tiden.
H: Bassam

Yes. Den satt i kruka & IOM att jag har lgh så blir det kruka för min del, iaf första tiden.
BigDaddy
Nu har jag för 2 dagar sedan satt 2st fikonsticklingar.
De ser dock väldigt hängiga ut. Är det normalt tro?
Bladen hänger som sjutton men stammen är rak. Brukar bladen hänga så?

Vet att ngn skrev att man kan klippa bladen i mitten så de blir halva men tror inte jag orkar böka med det. Dock hade vart skönt om ngn kunde säga att de brukar vara hängiga i början.
Men kanske är det kört.

De står relativt ljust & soligt i ett fönster.
Bassam
Hej

Man kan klippa bladen i mitten så de blir halva för att de har inte rötter eller de har lite rötter som kan inte suga vatten tillräcklig så bladen sakna vatten och ser ut så.

BigDaddy
CITAT (Bassam @ 09-03-2010, 19:29) *
Hej

Man kan klippa bladen i mitten så de blir halva för att de har inte rötter eller de har lite rötter som kan inte suga vatten tillräcklig så bladen sakna vatten och ser ut så.

Ok men om jag inte klipper dem, kan den överleva ändå?
Kommer den kunna ta sig & ISF hur lång tid kan jag ge den innan jag kan förklara den död?
Alexander-VG-zon3
jag brukar inte klippa i bladen men gör du det så kommer det inte att skada den, däremot är det viktigt att sticklingen får suga upp vatten (vilket den gör igenom snittytan). är jorden inte tillräckligt fuktig eller om den torka ut för snabbt så hänger bladen. dock går det rota fikon utan blad (som man gör när man rotar i påse eller rota vintersticklingar).

sedan får det heller ej bli FÖR fuktigt för då ruttnar den.
BigDaddy
Ok. Jag hoppar också att klippa bladen.
För torr har den hittills inte vart, hoppas inte den vart för blöt heller.
Men är det ovanligt att bladen hänger såhär efter ett par dagar el är det normalt?
Mår den kasst på ngt sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon