Mattsson
19-06-2006, 15:29
Behöver tips på en perenn! Den ska vara hög, gärna upp mot 2 m, gilla skugga och inte bli så yvig/bred, utan ha ett smalare växtsätt. Gärna med ljusblå blommor, kanske spiror?
Finns det någon buske som stämmer in på det här så kan det ju också funka....
Tips någon?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2006, 15:31
Årets perenn
kransveronika stämmer bra in på dina önskemål ifall det inte är djup skugga på växtplatsen, halvskugga brukar den kunna växa i.
Mattsson
19-06-2006, 15:47
Jag har faktiskt sneglat åt den, men valt bort den pga jag inte förstått hur mycket skugga den tål. Fick uppfattningen att den inte skulle tåla så mycket. Den skulle i så fall stå i relativt djup skugga vid ett plank, men så fort den kommer upp en bit så blir det mer sol så att säga. Kan ju vara värt ett försök då kanske?
Titta på Rosenflockel 2 m hög tål lite skugga, vinröd
Cimicifuga simplex eller brunette gillar skugga ca 2 m, vita spiror
Har själv C. Brunette den har mörkt rödsvarta blad, men det får
inte vara för torrt, den trivs i skugga.
Mattsson
21-06-2006, 09:38
Tack för tipset! Tittade på rosenflockel och den såg ju fantastiskt fin ut! Läste dock att den behöver mycket plats och det har tyvärr inte jag. Man kunde dela den om man inte ville ha den så stor, men jag försöker minimera underhållet på trädgården så gott det går, och tänkte se om jag kunde hitta en hög perenn som växer mer smalt och upprätt.
Tar tacksamt emot fler idéer innan jag slår till på en kransveronika....
akagebeck
21-06-2006, 13:10
Har du kollat nåt på läkesilverax, Cimicifuga racemosa? Den tål skugga till halvskugga. Blir ca 1-1,5 m hög...
Mattsson
21-06-2006, 14:58
Läkesliverax såg fantastiskt fin ut! (Den tror jag att jag ska ha på en annan plats i trädgården....

) Men den är lite för liten, skulle vilja ha upp växten mot 1,5 -2 m hade jag tänkt....
kerstin z5-6
21-06-2006, 20:28
Aconitum -stormhatt -blå eller blåvit smaltväxtsätt , halvskugga ,
Rosenflockel tar ingen plats nertill -ett mjölkpaket , men upptill blir den vid
Silverax välj " brunette som har fantastisk färg
Mattsson
22-06-2006, 10:06
Tack för alla tips! Jättespännande att få lära sig nya växter! När jag googlat på tipsen har jag hittat växtguiden.se som verkar vara en jättebra databas med bra sökmöjligheter och bra information! Tyvärr finns det få och inte så informativa bilder, men det kan man ju hitta på andra ställen.
kerstin z5-6
22-06-2006, 21:00
zaaritha
23-06-2006, 19:41
Ricinplanta!
Mattsson
25-06-2006, 18:08
Är Ricinplanta och Ricinträd samma sak? Hur som så hittade jag ingen bild. Hittade dock information om att den är ettårig, och jag söker helst en perenn, men om den är tillräckligt fin så... Nån som har en bild?
Mia, zon 3
26-06-2006, 06:37
Här har du ricin.
RicinMen den stämmer inte mycket med vad du önskade. Vad jag vet trivs den bättre i sol än i skugga, inga spiror, inget blått, och de jag har haft har tagit jättestor plats.
Jag röstar också på stormhatt, riddarsporre, kransveronika, eller kanske en stör med skuggtålig klematis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.