|
Hallå alla!  Såhär såg jag ut imorse när jag kisade ut genom fönsterrutan och i mörkret skymtade SNÖ!!! Visst för några veckor sedan hade halva sydsvergie snöoväder, men då var vi förskonade, här på östsidan av Skåne. Men nu verkar det ha kommit! Fast när bussen landade i Simrishamn för en stund sedan, då var här många plusgrader och inte ens regn! Då förstår man att jag som bor 170 m över havet INTE har lika bra läge för magnolior, äkta kastanjer, mullbärsträd och arucarior som växer här i Simrishamn. Är det fler som blivit överraskade av snö imorse?
Bara ruggans kallt och isande vind. BRRRRR! Barnen har redan lyckats att försnilla mössor och vantar.  Jag skulle behöva sponsring, det går åt massor med sådana plagg... suck Skulle gärna ha lite snö, nån' decimeter sådär, så det inte är så svart på kvällen och som täcke för några perennsådder.
Fialotta
11-11-2002, 10:00
Snö här oxå i sthlm men strålande sol...men kallt....vackert är det i alla fall, ser rent o snyggt ut i trädgården...alltid nåt!
Sylvia_nn
11-11-2002, 10:18
Bara lite puder, men - 5 grader i morse här i Linköping..burr ..
Lena i Torslanda
11-11-2002, 10:25
Som tur är ingen snö ännu men en otäck iskall vind som biter i kinderna och gör kroppen kall ända in i märgen. Men nu är jag varm igen - har varit hos min massör och blivit knådad i 45 min. UNDERBART!
Luleå,ett tunt,tunt,vitt puder och -9 grader. Min trädgård längtar efter sitt vintertäcke men det verkar dröja... Just nu lyser solen från en blekblå klar himmel, det är så vackert!
 Det som började med en solig vacker vintermorgon, har nu brakat loss i ett rätt ymnigt snöfall över Södertörn. Och jag som inte ens hann halka ut och köpa solrosfrön åt fjäderfäna...
Den andra snön kom natten till i går, lite till har kommit i natt. kallt och ruggigt, 3 minus BRRRR Öppnade en burk med rosengele, det var metusin ,mot kylan det!!  Ann.
Finns det ett recept på metusinen? Lite sent nu kanske, men den behövs för kommande vinterdagar. Min "metusin" just nu är ett hav av levande ljus, gärna några doftljus i vanilj, nära mig, överallt, hela tiden - när inte undulaterna är ute. De är världens fegaste pippina! Inte nog att de skrek som galningar när det började snöa utanför fönstret. I somras slog de rekord! Stod på balkongen en stund medan jag gjorde något annat. Plötsligt vrålade hannen: Mamma, mamma HJÄÄÄLP! Dvs skrev högt och intensivt. Skata, tänkte jag. Eller grannens katt?? Skynda, skynda. Vet ni vad de skrikit för? Jo, världens minsta nyckelpiga hade landat på buren. Jätteläskigt! Fegisar? Nåja, de är ju bara bebisar ännu.
Attans fåglar Du har, rädd för en nyckelpiga Här kommer metusinen. Det går åt mycket rosenblad, så allt går inte att plocka på en gång. Du får plocka i omgångar och lägga i frysen. Bästa resultat får Du om Du plockar bladen på morgonen, strax efter att daggen har torkat upp. Plocka inte i fuktigt väder. När Du har 1½ l sammanpressade blomblad, kokar Du dom i 1 l vatten, tillsammans med 2½ tsk citronsyra. Låt bladen dra i vätskan i 3-4 timmar. Sila bort bladen och rör ned en påse gul Melatin, koka upp vätskan och låt den koka 1 min. Rör i socker efter smak och koka ytterligare en minut,skum tas bort. Häll gelen i glas och bind över. Bon appétit När jag gör gele, gör jag på 7-8 l och det går åt, som smör i solsken. M vh Ann.
Tack Ann! Det låter som metusin! Kanske bjuder "fegisarna" på en slev nästa höst! / Kram från Annki
CITAT (Annki @ 11-11-2002, 19:43) Finns det ett recept på metusinen? Lite sent nu kanske, men den behövs för kommande vinterdagar. Min "metusin" just nu är ett hav av levande ljus, gärna några doftljus i vanilj, nära mig, överallt, hela tiden - när inte undulaterna är ute. De är världens fegaste pippina! Inte nog att de skrek som galningar när det började snöa utanför fönstret. I somras slog de rekord! Stod på balkongen en stund medan jag gjorde något annat. Plötsligt vrålade hannen: Mamma, mamma HJÄÄÄLP! Dvs skrev högt och intensivt. Skata, tänkte jag. Eller grannens katt?? Skynda, skynda. Vet ni vad de skrikit för? Jo, världens minsta nyckelpiga hade landat på buren. Jätteläskigt! Fegisar? Nåja, de är ju bara bebisar ännu.  Kan man vara annat än glad när man läser detta som jag citerat Sen undrar jag :vad är METUSIN?
Bjäbban
07-08-2005, 19:47
Min första tanke var Här är då ingen snö....än i vart fall det är ju viserligen ingen värme men dock sommar.... Men sedan såg jag datumet!
Samma här! Snö! Stackars, stackars svenskar tänkte jag... Mulle
ja hihi de va även min tanke ujuj men såg datumet
Biggan_
08-08-2005, 09:40
Klimatförändring på väg? Metusin= medicin
Oj! jag blev helt förskäckt pratade med sonen i förmiddag och han sa inget om snö i Skåne. Måste du skrämmer oss sådär mitt på sommaren? AJ jaj Solis.
CITAT (renate @ 08-08-2005, 14:27) Oj! jag blev helt förskäckt pratade med sonen i förmiddag och han sa inget om snö i Skåne. Måste du skrämmer oss sådär mitt på sommaren? AJ jaj Solis.  Det här blev rätt kul tycker jag
CITAT (renate @ 08-08-2005, 14:27) Oj! jag blev helt förskäckt pratade med sonen i förmiddag och han sa inget om snö i Skåne. Måste du skrämmer oss sådär mitt på sommaren? AJ jaj Solis.  Hi hi :jag längtar ju sååå mycket efter snö och kyla
Lady Hamilton
08-08-2005, 19:27
CITAT (Birgitta P @ 08-08-2005, 10:40) ....... Metusin= medicin Du missade detta
CITAT (Hamilton @ 08-08-2005, 20:27) CITAT (Birgitta P @ 08-08-2005, 10:40) .......  :lol: Metusin= medicin Du missade detta  Oops  Tack,nu vet jag
farbror B
09-08-2005, 00:32
bara mjäll;)
CITAT (farbror B @ 09-08-2005, 01:32) bara mjäll;)
Bjäbban
09-08-2005, 08:49
Ja du vet sånt där vit som yr runt huvet
CITAT (Bjäbban @ 09-08-2005, 09:49) Ja du vet sånt där vit som yr runt huvet  Det vet jag men fattar inte varför pratet om mjäll hamnade här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|