Full version: Brudslöja
Eva St
Har satt Brudslöja från plantor ett flertal gånger och på olika ställen med olika betingelser. De växer lite försiktigt första sommaren för att sedan inte komma tillbaka. Har bl.a satt en framför en röd Klängros i mycket djup jord. En annan har jag satt högst upp på en kulle som har bra med jord och är väldränerat. De har fått mycket sol - är det kanske det som är felet eller?????
Eva St
Katrina
Ja du, jag känner igen undringen - den hade jag också för några år sedan smile.gif

Testade brudslöjor än här, än där....men si! till slut blev det bingo!
Jag har nu en brudslöja som blir ca 1,40 hög och diametern är nog minst en meter varje år.
Den står planterad i söderläge i nästan rent grus, nåja liiite lera och sand finns också. Dessutom sluttar marken där. M a o mycket väldränerat!

För just den plantan var det rätt betingelser i alla fall!
Åsa, mälardalen zon 2
Efter vad jag förstått gillar inte brudslöja att man stör rotsystemet för mycket. Har dock lyckats bra med frösådd, den var väldigt liten och klen de första åren och sedan satte den fart och blev STOR, även de fröplantor jag gav bort blev stora med tiden. Den enda köpeplantan jag provat plantera var en rosa dubbel krypande sort som hängde över rabattkanten och den fungerade bra i upphöjd rabatt i soligt läge.
mynta
Torrt & soligt vill den stå, brudslöjan. Den vilda arten växer på varma kritklippor, som namnet antyder "gypsophylla" fritt överatt: krita, kalk, gips. Lite kalk på höskanten är för övrigt aldrig fel för att få sprutt på slöjan.
Eva St
Tack för hjälpen. Då blir det till att investera i en ny nu i vår och den ska få betydligt mindre jord och mera grus och riktigt väldränerat. Trodde inte det var någon ide att försöka igen men detta gav mig nytt hopp
Eva St
kerstin z5-6
Limonium Latifolium är en lila variant som är mycket odlingvärd i väldränerat läge smile.gif
Eva St
Är den svår att få tag i och framförallt är den mer svårodlad än den vita. Annars får det nog bli både en vanlig och en lila det lät ju urläckert
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon