Full version: Gurkorna gulnar
Whiskuchi
Jag har en Heike gurkplanta. Har hittills plockat tre gurkor därifrån - mycket delikata - men nu har nästan alla smågurkor gulnat! De är pyttepytte, har inte hunnit bli mycket större än "anlaget" bakom honblomman, men som sagt - de gulnar.. någon som har ett hum om varför?? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland gör gurkan så för att den måste vila lite mellan alla gurkorna ofta sätter de fler fruktanlag än vad de orkar bära fram.
humla
Jag tror det har att göra med att en gurkplanta inte kan producera hur mycket som helst, bär den fram ett par gurkor brukar de andra små skrumpna, för att all energi går åt till de stora gurkorna. Men är inte helt säker.

MVH/Elin
Whiskuchi
Ok, tack för svaren, nu har den inga stora gurkor längre (de är uppätna), kommer den så småningom börja producera nya stora frukter eller är plantan "slut" för en längre tid? Kanske skulle försöka få plats med en till tongue.gif
Eva 33c
Den kommer att producera nya frukter när den växt till lite. Ju större den blir ju fler gurkor orkar den ha på gång samtidigt. rolleyes.gif
Nikodemus2
Jag har ännu inte fått några gurkor på mina plantor och det är slutet på juli sad.gif
Dom blir 3-4 cm sen gulnar dom och ramlar av.
Det är slanggurkor men jag fick dom av svärmor så jag vet inte vilken sort det är.
Kan det vara så att dom måste befruktas?? wub.gif
Hoppas på råd!!

/N
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det kan ju vara så att det är en sort som kan behöva pollinering, finns det hanblommor och honblommor på plantorna kan det vara insekterna som inte gör sitt jobb.
Nikodemus2
Ok.Har dock lite svårt att se skillnad på blommorna.Tycker alla ser lika ut.
Det borde väl vara pistiller på hanblommorna??

Tack för ditt snabba svar tongue.gif

/N
Åsa, mälardalen zon 2
Honblommorna på gurka har en liten frukt bakom blomman

Så det är lättast att se skillnaden ifall man tittar bakom blomman i mitten av blommorna är de ganska lika.

(Det är dock honorna som har pistiller, hanarna har ståndare)
Nikodemus2
Oh tack igen får dit svar och engagemang
Det där fotot gjorde susen och nu skall jag gå ut i växt huset och pilla lite wub.gif
Ha en skön sommar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon