Full version: Skott av vildkaprifol
Jenny & Vilda
Har ett område precis utanför tomten mot ett ängsområde som är helt täckt med vild kaprifol, just nu blommar den och det är helt fantastiskt, enar och små träd är helt översållade med gula blommor wub.gif

Har nu tänkt att stjäla en eller ett par skott för att få den att klättra mot min altan, hur gör jag?

Märkte på ett ställe att några skott hade lagt sig mot jorden på min sida av gärdesgården och bildat ett litet rotsystem bara genom att ligga mot jorden, är det så jag ska göra innan jag klipper av eller rotar den sig om jag bara tar några skott och stoppar i jorden på önskat ställe?

Tacksam för hjälp!
cato
Det går lättast om du ser till att skottet får rötter innan du klipper av det.
Välj ut en lämplig gren. Fäst den gärna i marken med en träklyka eller liknande. Lägg sedan på lite mullrik jord. Vattna regelbundet så bildas det snart rötter. Sen kan du klippa av grenen. Men vänta gärna ett tag innan du sen gräver upp den.
Lycka till!
Cato
Jenny & Vilda
CITAT (cato @ 19-06-2006, 23:53)
Det går lättast om du ser till att skottet får rötter innan du klipper av det.
Välj ut en lämplig gren. Fäst den gärna i marken med en träklyka eller liknande. Lägg sedan på lite mullrik jord. Vattna regelbundet så bildas det snart rötter. Sen kan du klippa av grenen. Men vänta gärna ett tag innan du sen gräver upp den.
Lycka till!
Cato

Tack ! Då ska jag göra så genast.
Åsa, mälardalen zon 2
Varför inte gräva upp ett skott med rötter vildkaprifoler brukar sprida sig rejält och dess rankorna slår rot lite här och var så det brukar finnas gott om plantor att gräva upp.

Själv har jag grävt upp ett litet skott vildkaprifol som växte på en parkering, skottet planterade jag magert, soligt och eländigt det tog flera år men sedan satte den rejäl fart att växa.
Jenny & Vilda
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-06-2006, 10:48)
Varför inte gräva upp ett skott med rötter vildkaprifoler brukar sprida sig rejält och dess rankorna slår rot lite här och var så det brukar finnas gott om plantor att gräva upp.

Själv har jag grävt upp ett litet skott vildkaprifol som växte på en parkering, skottet planterade jag magert, soligt och eländigt det tog flera år men sedan satte den rejäl fart att växa.

Mmm.. ännu bättre tips, det är ju ett stort område så det borde finnas massor med rötter tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon