Halli
Ursäkta ämnet.... sleep.gif

Vi hittar varje dag små svarta korvar, ca 4 cm långa och 1 cm breda , på gräsmattan i vår trädgård. På morgonen är de mjuka, men sedan torkar de och blir hårda. De är lätta att plocka bort, men jag tycker inte det är så kul med tanke på våra barn, två och fyra år, som gärna plockar och pillar på det mesta.... Jag vet inte vad de kommer ifrån, men ser ofta skator, kråkor och koltrastar spatsera runt på gräsmattan - men bajsar inte de bara vita "fläckar"?.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? sad.gif
pejori
igelkott kanske smile.gif
KURT
Det låter som det är mycket? På beskrivningen låter det nästan som gäss (de äter mycket och producerar därför mycket), men de borde du ju ha sett i så fall.
Mia, zon 3
Tror också på Pigge Kott. Var glad för det! smile.gif
Anders zon 1
Skulle kunna vara fasan. Finns massor av fasaner häromkring (men knappast några gäss) och jag brukar rätt ofta hitta "lämningar" som ser ut ungefär som Hallis beskrivning.
Halli
Jag hoppas på igelkott! Är både fasaner och igelkottar nattdjur/morgondjur, eller när kan jag få syn på "den skyldige"? Jag är ju nyfiken också! laugh.gif
Aries
Vi hittar också svarta korvar här ibland. Kanske 4-5 cm långa och 1 cm breda. Med massor av insektsskal i. Men vi bor ute i skogen och har aldrig sett igelkott här. Hur stora bajskorvar släpper fladdermössen efter sig? Eller rävarna?
Piccante
Vi hittar också svarta korvar här ibland. Kanske 4-5 cm långa och 1 cm breda. Med massor av insektsskal i. Men vi bor ute i skogen och har aldrig sett igelkott här. Hur stora bajskorvar släpper fladdermössen efter sig? Eller rävarna?

Igelkottarnas avföring kan innehålla insektsdelar, förmodligen är de dem som har besökt din gräsmatta. Fladdermöss är ju ganska klena små djur så de kan nog inte producera sådana mängder för då skulle nog avföringen väga mer än vad fladdermusen själv väger.
Aries
CITAT (Leocarpus @ 21-06-2006, 15:49)
Igelkottarnas avföring kan innehålla insektsdelar, förmodligen är de dem som har besökt din gräsmatta. Fladdermöss är ju ganska klena små djur så de kan nog inte producera sådana mängder för då skulle nog avföringen väga mer än vad fladdermusen själv väger.

Vi har aldrig sett igelkott här så i så fall gömmer de sig väldigt bra. Men om det är igelkott så är jag glad!
Och jag vet att fladdermöss är små djur men såna har vi gott om så därför slängde jag med dem i frågan. wink.gif Stackars djuren om deras avföring skulle vara så stort!!! laugh.gif

Hur ser ugglebajs ut?
KURT
CITAT (Aries @ 22-06-2006, 09:05)
CITAT (Leocarpus @ 21-06-2006, 15:49)

Vi har aldrig sett igelkott här så i så fall gömmer de sig väldigt bra. Men om det är igelkott så är jag glad!
Och jag vet att fladdermöss är små djur men såna har vi gott om så därför slängde jag med dem i frågan. wink.gif Stackars djuren om deras avföring skulle vara så stort!!! laugh.gif

Hur ser ugglebajs ut?

Ugglors avföring borde bestå av 2 olika "fraktioner", de spyr ju upp alla osmältbara delar i form av spybollar. Sedan har de väl "vanlig" vit avföring som andra fåglar.
zaaritha
Definitivt igelkott!
Boxer
Eller Tyskar!?
Mia, zon 3
Kan bidra med en liten "följetong": I höstas tyckte vi att det luktade lite skumt i vårt vedskjul. Det har ett katthål i dörren, så vi trodde att vår annars så älskade grannkatt hade gått in och dassat någonstans bland veden. Men nu i veckan var jag inne och städade lite där, och det luktade ännu värre nu. Visade sig att igelkotten också vet hur man tar sig in genom ett katthål.... säkert 10 korvar på grusgolvet. Det är tur för Pigge Kott att jag är så förtjust i honom, för det var ÄCKLIGT att ta hand om.
Undrar om den sov därinne i vintras?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon