Under min flytt ut till sommarstugan blev bl.a mina Majsplantor kvar hemma ett tag utan tillsyn. När jag nu flyttat ut dem till stugan har de flesta ledsnat och slokar. Undrar nu om det är för sent att satsa på en ny omgång förmodar det blir bättre att köpa plantor om man vill ha någon skörd det är ju bara det att det känns lite kul att ha dragit upp dem själv.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2003, 21:10
Tror inte det är så vanligt med majsplantor i handeln. Du bor i zon 2 så du bör hinna sätta nya plantor, i zon 2 kan man faktiskt också lyckas med direktsådd och majs sås inte förren marken blivit varmare ca +12 ungefär alltså som för bönor så du hinner fortfarande så ifall du vill ha några nya plantor ifall de du har inte repar sig.
Toppen!!!!
Ska genast ge mig ut och jaga nya fröer . De jag hade var sockermajs har det någon betydelse vilken sort jag köper eller är sockermajsen särskilt känslig.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2003, 21:23
De flesta sorter som säljs är sockermajs eller popcornmajs och de är likadana att odla jag tror ingen är känsligare än en annan.
Hannele
15-05-2003, 21:23
All majs är känslig för kyla.
man får vara säker på nätterna, innan man ställer dem ute.
Tack för era tips jag ska vårda de nya majsplantorna väl denna gången.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.