Full version: Hjärtstilla?
Gudahov
Köpte lite fröer från medicinalväxter från impecta i våras. Sådde i april och nu börjar det likna något. Men vad? En av örterna var Hjärtstilla:

Hjärtstilla på Impecta

Så här ser den ut enligt fröförsäljaren:

Min lilla planta ser frisk och go och glad ut. Men bladen är inte alls flikiga med tre till sju blad (som beskrivs i den Virtuella floran).

Min Hjärtstilla-planta ser ut så här:

Bladet på bilden är 3-4 cm tvärsöver.

Vad är felet?

- Kommer det att komma andra blad på plantan senare?
- Låg det fel frö i påsen?
- Är min Hjärtstilla en annan variant?
- Har jag blandat ihop fröerna (vilket jag inte tror - jag har 7 likadana plantor).

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en medicinalväxtnybörjare?
Gudahov
De flesta fotografier av Hjärtstilla på nätet visar avlånga få-flikiga blad. Hittade dock ett fotografi där bladen har någon slags likhet med de på mitt foto; med lite fantasi skulle man kunna tro att de skulle kunna utvecklas åt det hållet:

Hjärtstilla på Waddell Schoolyard Habitat, Manchester CT, USA
Tesa
Tycker att båda bilderna ser ut som hjärtstilla...den första bilden visar blomspiran och där får den såna blad...den andra ser ut som en mindre planta..så hav förtröstan,du kommer få en ståtlig växt till slut..
Gudahov
CITAT (Tesa @ 20-06-2006, 20:43)
Tycker att båda bilderna ser ut som hjärtstilla...den första bilden visar blomspiran och där får den såna blad...den andra ser ut som en mindre planta..så hav förtröstan,du kommer få en ståtlig växt till slut..

Aaah. Tack för uppmuntran! Jag är färsking på sådd och odling och erfarenheten är noll. Detta är min första säsong och jag har försökt mig på ett 20-tal olika medicinalväxter. Flera små plantor har liknande, goa runda blad som Hjärtstillan; t.ex. Flenört, Flenörtisopen och Läkemalvan. Men de senares blad påminner lite mer om hur de skall se ut som färdiga växter.

Även om det på flera av fröpåsarna har stått att man bör/skall så i kallbädd eller liknande, så har jag kört i pluggboxar med hela rasket. Vad skall man tänka på när man sätter ut plantorna? Finns det någon halv-generell regel för när de har störst chans att överleva? Temperaturen bör väl vara OK nu, men storleksmässigt? Bör t.ex. stjälkarna ha uppnått någon viss storlek (diameter)?

Planterade ut några Färgtistlar (de enda ettåriga som jag sått) och de små plantorna är så slappa och rangliga i stjälkarna.
Tesa
Just nu är väl lite svårt kanske...det beror så på hur man sköter vattningen...men generellt så borde de ju i jorden så fort som möjligt nu och om man sköter om dem och vattnar och håller undan konkurrerande ogräs så utvecklas de nog alltid bäst utplanterade...
Pluggar har så lite utrymme att det är fort gjort att de torkar ut och det finns inte plats för rötterna att växa eller ta upp näring heller när den är slut..alternativt så kan du ju plantera dem i större krukor och sedan sätta ut dem när de växt på sig lite...tänk på att juli ofta kan vara väldigt varm..och ibland torr...solen står högt och grillar småplantor så det kan vara ett gott alternativ med krukor...placerade i skugga..
Lycka till...
smile.gif
Gudahov
CITAT (Tesa @ 23-06-2006, 12:34)
Just nu är väl lite svårt kanske...det beror så på hur man sköter vattningen...men generellt så borde de ju i jorden så fort som möjligt nu och om man sköter om dem och vattnar och håller undan konkurrerande ogräs så utvecklas de nog alltid bäst utplanterade...

Tack. OK. Jag har lite svårt för passningen de närmaste två veckorna. Planterade ut två små plantor Hjärtstilla idag. Vi får se hur de tar sig. Just dessa två kommer att stå nära huset och få hyfsad omvårdnad (men inte alltid, eftersom det är ett "sommarställe" de står vid).

Men skall försöka få ut övriga Hjärtstilla och andra läkeväxter ut i naturen, lite längre från huset. De skall få en bra start och de första åren skall jag vintertäcka om det behövs. Sedan får de klara sig själva. Survival of the fittest.....

Skulle vara kul om någon annan läkeväxt-nörd kunde höra av sig och dela med sig av lite erfarenheter. T.ex. om vilka som är svåra att få ut i naturen (konkurrenssvaga) och vilka som fungerar enklare. Vilka som är vintertåliga och hur man skyddar andra. Min kunskap är låg och jag vet t.ex. inte om huruvida några örter bildar stammar, om de vissnar ned helt och hållet, om man skall klippa ned dem.
Gudahov
Hjärtstillan tar sig bra. Den 25/6 satte jag ut ett par plantor och någon vecka senare ytterligare två. De har tagit sig mycket bra och är de växter i trädgården och trädgårdslandet som ser friskast och frodigast ut. Inte ett endaste litet angrepp av någon insekt och klarar några dagar utan vattning utan problem - trots ökenvärme. Det skall bli kul att se hur de klarar vintern och om de kommer blomma.

Här är ett dagsfärskt foto för den intresserade:

zaaritha
gudahov; så ser inte mina hjärtstillor ut! De har mörkare blad o växer mer som "ensamväxter"........... wacko.gif
Gudahov
CITAT (zaaritha @ 11-08-2006, 23:22)
gudahov; så ser inte mina hjärtstillor ut! De har mörkare blad o växer mer som "ensamväxter"...........

zaaritha: Nej, inte ser mina ut som några hjärtstillor ännu. Men dels är det 4-5 friska plantor och sedan är det kanske så som Tesa säger, att mina inte fått någon blomspira ännu.

I alla fall så stämmer utseendet nu mer enligt det foto som jag länkade till den 19/6 (se ovan) från någon amerikansk plantskola.

Mina "hjärtstillor" har även de karaktäristiska kvadratiska stammarna/stjälkarna så jag hyser, trots allt, en god förhoppning om att det är hjärtstilla trots allt.

Du har inget foto på dina? Liknar dina hjärtstillorna från Impecta enligt mitt första foto från 19/6?
zaaritha
Jadå--det är likadana som på Impectas bild--de jag har! smile.gif
Hum
De hjärtstillan vi har på jobbet (stora växter) ser nog inte alls ut som dom på den översta bilden här. Bladen på de senare bilderna ser mera rätt ut, men de ska bli mycket högre än så där.

-jb-
Hum
...rättare sagt är bladen olika med blomställningarna lika. Här är en bättre bild på fullvuxen hjärtstilla.

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon