CITAT (Tesa @ 23-06-2006, 12:34)
Just nu är väl lite svårt kanske...det beror så på hur man sköter vattningen...men generellt så borde de ju i jorden så fort som möjligt nu och om man sköter om dem och vattnar och håller undan konkurrerande ogräs så utvecklas de nog alltid bäst utplanterade...
Tack. OK. Jag har lite svårt för passningen de närmaste två veckorna. Planterade ut två små plantor Hjärtstilla idag. Vi får se hur de tar sig. Just dessa två kommer att stå nära huset och få hyfsad omvårdnad (men inte alltid, eftersom det är ett "sommarställe" de står vid).
Men skall försöka få ut övriga Hjärtstilla och andra läkeväxter ut i naturen, lite längre från huset. De skall få en bra start och de första åren skall jag vintertäcka om det behövs. Sedan får de klara sig själva. Survival of the fittest.....

Skulle vara kul om någon annan läkeväxt-nörd kunde höra av sig och dela med sig av lite erfarenheter. T.ex. om vilka som är svåra att få ut i naturen (konkurrenssvaga) och vilka som fungerar enklare. Vilka som är vintertåliga och hur man skyddar andra. Min kunskap är låg och jag vet t.ex. inte om huruvida några örter bildar stammar, om de vissnar ned helt och hållet, om man skall klippa ned dem.