Full version: Gulnande tomatplantor
tavvas
Mina tomatplantor gulnar och blir spräckliga. En del blad blir buckliga och hårda.
Virus? Brist? Skötselfel?
Kan någon säga vad som fattas mina plantor!

Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det ser normalt ut jag det brukar alltid dyka upp lite såna blad någon gång på plantan. Är bladen stora och hårda låter det inte som du har varit snål med näringen, men det kan ju vara så att det är något i näringen som inte är tillräckligt det är bra att använda lite olika växtnäringar för de har lite olika halter av de olika näringsämnena, magnesiumbrist kan ge gula fält mellan nerverna så det är möjligt att det är lite för lite magnesium.

(Är det mest de nedersta äldsta bladen som sitter skuggigast som blir gula så är det plantan själv som suger ut näringen, blad blir gamla och när fotosyntesen blir sämre i bladen gör plantan sig av med bladen men först suger den tillbaka en hel del av näringen i bladen)
tavvas
Tack Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon