Full version: Flenört
tavvas
Är det någon som vet något om flenört? Går den att använda till något?
Gudahov
Raimo Heino (med.lic. och naturläkare) skriver i sin "Våra läkande växter" att flenört "är genom årtusendena känd som ett läkemedel mot elakartade sjukdomar..." och säger bl.a. att flenört "den har den märkliga egenskapen att förhårdnade lymfkörtlar kan tillbakabildas".

Carl von Linné skriver att med en dekokt av örten tvättas svin som angripits av skabb. Linné säger också att den används i Norge mot förkylning med förstorade halslymfkörtlar (även om han skriver "halssjuka").

Heino rekommenderar att man använder roten, skär den i skivor och torkar dem. Sedan blandar med andra örter, t.ex. röd solhatt, citronmeliss och pepparmynta och använder för té. Detta dricker man 2 ggr dagligen vid förkylning. Utvändigt kan téet användas för att tvätta huden mot skabb.

Har själv drivit upp flenört från frön och skall snart plantera ut dem. Har du på tomten?
tavvas
Tack för Ditt svar. Ja jag har drivit upp från frö och har plantor i kryddrabatten. Skall prova att ta rötter fram i höst och torka till mitt förkylningste. Antar att jag måste vänta tills längre fram så att roten hinner växa på sig.
amaira
Uj uj, nu är ni "modiga". unsure.gif

Jag har själv flenört som växer vilt här. För all del en ganska tjusig växt, framför allt ser den "lovande" ut när den är på tillväxt. Och blommorna är ganska söta - när man väl får syn på de oansenliga små bruna illaluktade blomstren biggrin.gif . Men sedan ser den mest skräpig ut, tycker jag.

Jag skulle aldrig komma på idén att äta av den, har för mig att den är svagt giftig. Ordet "flen" i flenört syftar visst på ett gammalt ord för "svulst" eller "knuta", man använde den utvärtes för att bota svullnader och gikt.

Jag söker i mina böcker efter mer information. I flertalet böcker om läkeväxter, matväxter, häsloböcker osv finns den inte ens upptagen. Inte heller i min bok om giftiga växter. Men i en av flororna står det lite mera om den.
Och i "Tidens stora bok om Läkeväxter - så används växterna inom medicinen och kokkonsten" står det såhär:

CITAT
- - -  Den användes förr för behandling av skrifler (tuberkulos i lymfkörtlarna i halsen), därav dess botaniska släktnamn. Idag används växten mest inom örtmedicinen för hudåkommor.

- - - De innehåller hjärtklykosider, saponiner, harts, organiska syror och pektin. Dessa ämnen ger flenörten dieturisk, milt laxativ och sårläkande verkan. Den har använts invärtes vid störningar i körtlar men används nu främst utvärtes för behandling av svullna körtlar, bölder, bulnader, örsprång, svårläkta sår, brännsår, kroniska eksem och hämorojder.  - - -

Flenört bör användas invärtes enbart under läkarkontroll; starka doser kan orsaka blod i urinen (hemoglobinuri) och kan också påverka hjärtat.

(den tjockare texten är direkt kopierad ur boken, inte mitt påfund)
Tesa
Denna info "kopierade" jag i örtagården i Dals Rostock..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon