Full version: Vindruvor,
mulle
Min fina, ryska, sällsynta vinranka har dött. sad.gif
Eller, ännu värre, jag dödade den själv eftersom den förblödde då jag var tvungen att beskära den för att få viltstängslet på plats. (Det var verkligen hemskt att se, det rann ur den i säkert tio dagar).
Nu vill jag ha en ny, den här gången en som jag kan plantera inne i växthuset.
Men vilken sort ska jag välja?
Jag vill gärna ha söta druvor. Det spelar ingen roll om de är gröna eller blå, kärnfria eller inte.
Jag bor i zon (2) 3.
Vad rekommenderar ni?
Mulle
RibesRubusVitis
Himrod – söt och god, grön och kärnfri.
Inger GMT
Hej.
Blue Burgunder har jag haft i växthus i min förra trädgård. Den gav mängder av goda druvor.
Hälsn. Inger

GMT trädgård
RibesRubusVitis
Tänkte länge på din stackars hädangångna sällsynta ranka. Jag trodde mest det var en myt att de förblödde, eftersom yrkesodlare med väl etablerade vinstockar kan beskära rätt sent på våren, och låta det droppa ett tag. Om man ska vara efterklok, kunde det kanske ha gått att försegla sårytorna med brännjärn eller knipa åt med kraft…

Har du inte redan gjort dig av med den ryska rankan – vänta då ett tag, eller gräv ner resterna på någon undanskymd plats och vattna. Hos mig har det hänt att sticklingar efter rotning ändå tappat bladen och verkat helt döda. När jag ställt undan dem, men fortsatt att underhållsvattna lite försiktigt, har jag ibland blivit glatt överraskad av rotskott eller ny knoppsprickning på de mest oväntade ställen.
mulle
Resten av rankan står kvar på sin plats vid stenmuren... Och du kan tro att jag ofta är där och tittar efter om det syns något liv!
Vatten får den också eftersom grannplantorna ska ha det. Och jag har haft den i fem år nu så jag tycker ju att den borde ha varit rätt väl etablerad...

Så hoppas, det gör jag fortfarande!

Nu kommer min nästa fråga om vin - kan man gräva en lite större grop och plantera två plantor bredvid varandra, en Himrod och en Blue Burgunder, och sedan låta dem växa tillsammans?

Mulle
RibesRubusVitis
Nog KAN man, men det verkar inte så praktiskt. Vinodling går ju ut på att hålla stockarna isär så de inte konkurrerar om solljuset. Att rötterna trasslas ihop spelar kanske mindre roll. Åtminstone Himrod, som jag bäst känner till, blir ju rätt vidlyftig på egen hand.

En smartare lösning vore att ympa ett familjeträd, precis som med äpplen. I ”riktig” odling är ju alla europeiska vinifera-sorter (som Burgunder) ympade på underlag av amerikanska labrusca-sorter (som Himrod). Även det omvända vore nog tekniskt möjligt, men de amerikanska är resistenta mot vinlusen som kan skada rötterna.
mulle
RibesRubusVitis, min ranka LEVER!

Det tog den cirka tre månader för att komma igen men nu är tre skott på gång.
Det har varit glädjedans, må du tro!

Och en himrod blir det i växthuset också!

Mulle
Anki V
Även om du riktade inlägget till RibesRubusVitis så vill jag ändå säga jättegrattis wub.gif wub.gif wub.gif Jag kan förstå din glädje.

/Anki
RibesRubusVitis
Så härligt! Då mår också jag bättre; överhuvudtaget har dagen börjat fint med lite svalkande duggregn. Nu kommer jobbet att gå som en dans. (Risken är bara att man tar sig själv på alltför stort allvar som druvspåman.)

Hoppas nu bara att andra tar lärdom och inte ger upp så snart plantorna ser krassliga ut. Många har nog grävt upp vinrankor som haft mycket kvar att ge, och betalat dyra pengar i onödan för att ersätta dem.
Ett stort GRATTIS alltså, även från mig.
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
mulle
Behöver jag täcka min nya Himrod över vintern?
Mulle
RibesRubusVitis
Vet inte så mycket om växthus, men jag täcker inte mina Himrod utomhus i zon 1 (mot västervägg inne i stan, eller i murarhinkar på en balkong). Övertäckning hindrar ju inte frost; den bara utjämnar häftiga temperaturväxlingar. Växthuset borde i sig utgöra övertäckning, men däremot kan rankor och knoppar behöva skydd mot ljuset framåt vårkanten när det fortfarande är svinkallt i marken. Börjar knopparna spricka, är de ju oerhört sårbara för frosten.
mulle
Tack, då ska jag hålla koll på utvecklingen i vår!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon