emmsing75
Läste om spaljerade äppelträd i senaste numret av allers trädgård och kom på att jag nog ska ta bort häcken som vi har emot grannen och istället sätta spaljerade fruktträd där. Det är en sträcka på ca 4-5 meter och jag har tänkt gjuta stolpar där man sen fäster/bygger en grov spalje på. Har tänkt sätta minst två träd, gärna fler och förutom äpple tänker jag mig körsbär och kanske också päronträd. Är det nån som har erfarenhet av att spaljera fruktträd och har bra tips/råd att komma med. Tex vilka sorter som är extra lämpliga, hur långtid det tar innan det växer till sig, hur hög/låg spaljen bör vara mm. Finns det förresten färdigspaljerade att köpa (dvs att de redan är klippta på det sättet och vart köper man det i så fall? Tacksam för att få tips o räd av andra som redan testat detta.
Halli
Hej,

jag tänkte bara dela med mig av hur de hade gjort utanför vårt förra hus som vi bara bodde i under 6 månader. Det var väldigt vackert när äppelträden blommade wub.gif , och du kanske kan tänka på att det blir olika blomningstid om du har olika fruktträd i häcken.

I vår trädgård tror jag att de hade satt träden snett ner i marken, som du kan se på bilderna här:

Ewa L
Jag har spaljerade päronträd:

Ger underbara frukter och i stora mängder.
Tänk bara på att det är betydligt svårare att beskära spaljéträd än friväxande.
En annan sak att ta hänsyn till är vad som finns i närheten med tanke på befruktning.

Mina päronträd är tre sorter som sköter det själva, för det finns inga lämpliga "partners" annars, pga zonen.

- - -
Ooops, läste ditt inlägg en gång till och insåg att du inte ville ha dem spaljerade mot vägg. Det har jag iofs också, men inga bilder.
Tror att de blir betydligt känsligare i utkanten av tomten. Vet ej vilken zon du tillhör, men det kanske kan blir svårt med päron?
emmsing75
Tack för fina bilder, det inspirerar! rolleyes.gif
Tänker mig att jag ska sätta mina träd rakt och försöka klippa dem antingen som en solfjäder eller att de följer i linje med spaljetråden (dvs horisontellt). Bästa vore förstås att köpa färdigklippta träd, de är nog lättare att hålla efter än att själv behöva forma dem från början. Har försökt kolla efter färdigklippta träd att beställa från nätet men inte hittat nåt och har inte heller hittat det i mina vanliga trädgårdsbutiker. Är det nån som har nåt tips på vart man kan få tag på färdigformade frukträd, antingen på nätet eller inärheten av Uppsala (Zon 3)?.

Verkligen längtar tills vi har fått röjt undan på tomten nu så jag kan sätta mina fruktträd och så att jag kan börja planera hur resten av den delen av trädgården ska se ut. Som det ser ut nu har vi en del av tomten där det är en massa fula buskar som växer överallt och vi har tänkt röja undan allt för att kunna ta fram del av berget (som man delvis ser idag) och sen fylla på med lite ny o fräsch jord. Svårt att planera hur det ska se ut sen eftersom det är lite svårt att veta exakt hur mycket berg/jord vi kommer ha tongue.gif
Cilla
frukthäckar är härliga tycker jag! Här exempel på päronhäckar i rak spaljéform

Äpplespaljé som insynsskydd framför verandan:

Äpple och päron kan man spaljera på olika sätt. Se http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm#Äppelträd.

Väljer man rak spaljé kan nästan alla butiker ta in sådana träd om de inte har dem redan. Väljer man andra former får man beställa mycket unga, ny-ympade träd. I Stockholmstrakten är Nordiska genbanken i Julita närmaste stället jag känner till. Zetas i Uppsala borde också kunna hjälpa till.

Körsbär och plommon för häck- eller berså är bättre att köpa i buskform, och längs vägg är det bättre att välja fria former som inte behöver beskäras så mycket. Iallafall om man vill ha någon frukt på dem.

Innan du beställer det du vill ha som "ny och fräsch jord", kolla förutsättningarna på eller invid berget. Ny jord är inte oproblematisk och ett torrt eller surt eller skuggigt eller solgassigt, snabbuppvärmt, sankt eller annat ställe på tomten brukar förbli så även om man häller på en massa nyköpt torv- eller jordblandning. Kolla vad som växer där nu och se vilka förutsättningar de vill ha så säger det en hel del om hur förhållandena är.
emmsing75
Tack Cilla för bra tips o fina bilder. Jag verkligen längtar till frukthäcken är på plats! Har varit in på Zetas (som ligger i skärholmen va?) hemsida nu och de verkar ju ha ett stort sortiment av frukträd. Vore spännande om man kunde ha ett spaljerat sk "familjeträd" med olika sorters äpplen på men det kanske är svårt om de växer i olika takt eller så. Som jag tror nu kommer vi att försöka sätta ett "palmett med raka grenar" (tänk vad man lär sig av internet o bra tips:P) och det borde ju annars gå att få tag på i nån av plantskolorna i krokarna annars tar vi en liten utflykt till Zetas. Vet du vilken tid på året som det är bäst att plantera? Som det ser ut nu så kommer vi att hinna fixa till den delen av trädgården till höst och då kanske kunna plantera i slutet av augusti början av september eller så eller är det en dum tid? Vi ska först flytta häckplantorna som står där och plantera dem på ett annat ställe och sen plantera fruktträden där häcken stått.

Det här med den nya jorden som jag skrev om är väl egentligen mest att göra sig av med de fula skräpbuskarna som står där nu och sen plantera lite nya saker men själva jorden i sig är nog rätt OK men jag tänkte ändå passa på att försöka jordförbättra när jag ändå är igång. Ska verkligen bli himla kul att få fason på denna del av trädgården eftersom det ligger ut mot gatan och nog kommer att göra det roligare varje gång man kommer hem o rullar in på garageuppfarten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon