Pernillaheterjag
Funderar lite på klätterväxter i spaljé och pergula och vill gärna ha lite tips och synpunkter. Huset vi bor i är modernt - lite åt "nyfunkis-hållet". Vitt.

Zon 1

Spaljén - skugga förmiddag (fram till ca 14) och sol eftermiddag/kväll.

Pergulan - sol hela dagen (fram till 18)

I spaljén är jag sugen på klematis (vit) som blommar på sommaren - förslag? Skulle dessutom vilja varva in murgröna och/eller vildvin. Blir detta för "pladdrigt"? Spaljen kommer att vara 4-5m lång och vara formad som ett L. Under spaljen kommer jag att ha en rabatt, där jag skulle kunna tänka mig att ha ett par olika typer av funkia. Behöver jag plantera något ytterligare i "rabatten" eller räcker det bra med funkiorna.

Pergulan vet jag inte riktigt vad jag vill fylla med för växter. Men jag har sneglat lite på kaprifol, vildvin alt rådhusvin samt murgröna.

Vad ska jag tänka på när jag bestämmer mig för klätterväxter? Är det snyggt att blanda många olika typer, eller bör man hålla sig till ett par olika. Vill ha grönskan, något blommande och de vackra höstfärgerna. Tacksam för tips!!!
mulle
Jag har testat lite olika varianter och resultatet varierar.
På vissa ställen tycker jag att det är jättefint med olika bladstrukturer, färger och blomningstider. På andra ställen har det blivit mindre lyckat - någon har tagit över på bekostnad av den andra.

Det som är jätteviktigt är att klättrarna har samma skötselkrav och att lövsprickningen sker ungefär samtidigt eller att du mycket klart kan se vilken som är vilken. Om inte blir det jättejobbigt att klippa och ansa, det är mer än lätt att kapa av fel klätterstam.

Har du t.ex. Clematis som ska klippas tillsammans med vildvin och murgröna, som inte behöver klippas, får du det jobbigt.

Titta på klätterhortensian som är vacker året om!

Funkior är fina men rysligt sena och rabatten är därför trist länge på våren om du inte har andra växter.
Jag tycker att funkior och bredbladig vit lungört, pulmonaria "Sissinghurst white", kunde vara snyggt, pulmonarian är ganska tidig.
Dessutom skulle jag rekommendera en marktäckare - myskmadra t.ex. Eller hasselört.

Visst är det roligt att planera en helt ny rabatt?! Lycka till!
Mulle
kristerh
CITAT (mulle @ 20-06-2006, 13:10)
Har du t.ex. Clematis som ska klippas tillsammans med vildvin och murgröna, som inte behöver klippas, får du det jobbigt.

man behöver inte klippa klematisen om man inte vill wink.gif om den inte blir för stor o risig förståss wink.gif
krister
mulle
CITAT (kristerh @ 20-06-2006, 13:13)
wink.gif om den inte blir för stor o risig förståss wink.gif
krister

De flesta av mina sommarblommande clematisar blir antingen risiga eller så kommer de upp från början nästa år...
Det är bara alpina som inte kräver några större ansningsinsatser hos mig.
Mulle
Pernillaheterjag
Tack för synpunkterna och tipsen, ska kolla in dina förslag mulle.

Fler tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon