|
catlady
20-06-2006, 15:36
Det verkar som att folk (inklusive mig själv) postar identifieringsfrågor eller ber om sådan hjälp varje dag här inne på forumet. Skulle det kanske vara en bra idé att ha en länk endast till detta?
kerstin z5-6
20-06-2006, 15:44
jag vet inte om jag fattar dej rätt , menar du avdelning ? Hur som haver blir jag helt snurrig av den där id tråden , när flera frågar om olika växter i en enda lång tråd ... På sommaren är jag inte här så mycket -en id tråd per person tycker jag är helt ok
Eva 33c
20-06-2006, 15:46
Du menar att ha en egen avdelning för "Växtidentifieringshjälp"? Det vore inte så dumt. Det startades ju en tråd här under Småprat om trädgård med tanken att alla skulle ställa sina frågor i samma tråd. Först tyckte jag det var en god idé, men nu känns det lite "trassligt". Tråden blir så lång, och man måste identifiera vems fråga/bild man kommenterar. Svårt också för dem som frågat om en ny kommentar gäller just den egna funderingen. Men en egen avdelning vore ingen dum idé, och sedan en tråd för varje ny frågeställare.
Jag öppnar faktiskt inte den tråden längre för jag orkar inte sätta mig in i vilken fråga som är vilken...
gunnelö
20-06-2006, 17:12
Jag tycker också att det blir för rörigt. Man har svårt att hålla koll på vilken fråga som får svar och en del blir inte besvarade, antagligen för att de drunknar i mängden. En ny avdelning för identifieringar tycker jag låter smart. Jag förstår om man vill hålla ner antalet avdelningar, men just den tycker jag det verkar finnas ett stort behov av.
Gunnel Ö
hellen99
20-06-2006, 17:43
CITAT (catlady @ 20-06-2006, 16:36) Det verkar som att folk (inklusive mig själv) postar identifieringsfrågor eller ber om sådan hjälp varje dag här inne på forumet. Skulle det kanske vara en bra idé att ha en länk endast till detta? JÄTTEBRA IDÉ!:wub: Det skulle vara bra att ha en avdelning med endast identifieringshjälp, den länken som finns blir, som någon annan sa, alldeles för lång och ganska snurrig, glömmer man citera den som man svarar till blir det rörigt!
Piccante
20-06-2006, 18:01
Jag håller med. Jag har sett att identifieringsfrågor hamnar lite här och där t.ex i vilda djur och natur, under träd (om det är träd) och under skadedjur och ogräs och i småprattrådarna. Ibland är det inte helt enkelt med alla definitioner exempelvis vilda buskar som upplevs som ogräs? Man kanske kunde få svar fortare om alla växtidentifieringsfrågor hamnade i samma forum.
kerstin z5-6
20-06-2006, 20:20
kanske vi kan återgå till en person en tråd id så länge då ? Jag svarar gärna i sådana om jag kan nåt
Storåtjejen
20-06-2006, 21:01
Tycker också att det vore toppen med en egen avd för idhjälp.  Det skulle göra det mycket enklare att hålla isär allt. Men tills dess..... som Kerstin sa; en tråd/pers o id kan ju iaf förenkla det hela som det är nu.
hellen99
20-06-2006, 22:05
Ja, kör med en tråd åt gången! Mkt lättare då!
Elisabeth P
20-06-2006, 22:13
En egen avdelning hade varit perfekt.
Som det är nu orkar jag inte ens lägga in mina id funderingar, då de förmodligen göms bland alla andra frågor (även om ni alltid brukar vara så hjälpsamma).
Lisa
Lars-Olof Arvids
21-06-2006, 07:20
Jag håller med - kör en tråd per person så länge, så hoppas vi att vi snart får en egen avdelning för växtidentifiering! Olle
Instämmer jag med. En egen avdelning skulle jag också uppskatta. Och definitivt en tråd per person/fråga.
De här trådarna där allt samlas under ett tak (utom fototrådarna) gör mig bara snurrig, och liksom Olgak slutar jag gå in i dem.
Jag tillhör dem som rört till det i den långa tråden. Förstod från början att det skulle bli jätterörigt, men tänkte i alla fall ge det en chans. Eftersom jag var ihärdig och påpekade (läs tjatade) gång på gång fick jag till slut hjälp, men dessvärre; någon bra idé var det inte. Egen underavdelning däremot stöder jag. Jag går alltid in i id-frågorna och hjälper till där jag kan, men inte om de är "förti-dörti" sidor långa.
Jag tyckte idén var bra ifrån början men som sagt... ...den har blivit alldeles för rörig ... som någon skrev i den tråden att man skulle försöka citera den man svarar men ta bort bilderna så tråden inte blev så hiiimla lång... ...lång blir den ju ändå  ... ...och att man kunde ha skrivit ner vilken sida som det man citerade till finns ifall om man ville kolla... ...men det är inte så lätt att hålla koll på allt... ...så jag tycker precis som ni andra att den har spårat ur en aning... ...tänkte från början att man skulle ha en egen avdelning men kom mig aldrig för att skriva och fråga vad ni andra tyckte... så det bidde bara en länk tråd i stället...  ... mina tankar räcker bara dit näsan slutar ibland... Men super bra idé med en egen avdelning..för identitetsfrågor kommer alltid att ställas...
catlady
21-06-2006, 10:12
Japp, jag menar en separat avdelning, där alla frågor blir enskilda inlägg. Id-tråden är som sagt otroligt rörig nu och jag orkar i alla fall inte öppna den! Hur gör vi för att få en ny avdelning? Det verkar ju finnas både ett stort behov av hjälp och en stor vilja att hjälpa!
kristerh
21-06-2006, 10:17
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2006, 21:20) Jag svarar gärna i sådana om jag kan nåt  Var inte så blygsam, du kan det mesta. krister
hellen99
21-06-2006, 10:42
CITAT (catlady @ 21-06-2006, 11:12) Japp, jag menar en separat avdelning, där alla frågor blir enskilda inlägg. Id-tråden är som sagt otroligt rörig nu och jag orkar i alla fall inte öppna den! Hur gör vi för att få en ny avdelning? Det verkar ju finnas både ett stort behov av hjälp och en stor vilja att hjälpa!  Kontakta Göran eller Ingemar, deras adresser finns under Index-sidan högst upp "Forumansvariga". Länka gärna till denna tråd!
catlady
21-06-2006, 12:50
Hur länkar man en tråd? Om någon vet så länka gärna denna som sagt ovan!
Karamell
21-06-2006, 20:46
Skitsmart med egen avdelning och en tråd för varje. Om man sen i efterhand - efter att växten blivit identifierad - kunde lägga in det i inläggets namn kunde vi växtanalfabeter titta igenom och hitta svar på våra frågor utan att ens behöva göra ett eget inlägg
Whiskuchi
21-06-2006, 20:53
CITAT (catlady @ 21-06-2006, 13:50) Hur länkar man en tråd? Om någon vet så länka gärna denna som sagt ovan!  Du går till "småprat om trädgård", högerklickar på rubriken till denna tråden och väljer "kopiera genväg". Sen när du kontaktar forumansvariga, klistrar du in genvägen med ctrl+v  edit: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4af6d264a51c559 är adressen hit - låååång url
En egen avdelning för identifieringshjälp vore perfekt! I identifieringstråden som finns nu ligger frågorna och svaren huller om buller. Det går knappast att se vilka frågor som återstår. Vad sägs om en omröstning?  ]-[ildeQ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|