Full version: Hoppstjärtar?
Bob
Hej!

Jag tror jag fått hoppstjärtar på några av mina växter. En liten svart avlång liten typ, som får panik och kilar omkring, när man petar på den, sen gör den ett skutt och försvinner.

Någon som känner till ohyran och vet hur den ska tas?

Jag vill helst inte använda gifter utan lösa det på fredlig väg. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstärtar lever i jorden och brukar vara gulvita så det låter inte som dem jag tycker det mera låter som trips ifall de är svarta och avlånga.

Vad är det för växter de finns på.
Alexander-VG-zon3
hoppstjärtar är det inte dom likanr som små gräddvita tusenfotningar å gör stor skada på rötter .
jag tror med som Åsa säger att dte kna var trips tur för dte för dom gör minst skada köp provado pinnar eller spruta växten
eller även dte räcker med att sätta ut allt u har å vädra ut fönstern om dte är några
Bob
Jag tror det är trips! sad.gif mad.gif har sökt lite på nätet om dem.

Det blir silvergrå fläckar på bladen. Svarta prickar på undersidan, som tydligen är ägg. Tyvärr får jag skylla mig själv, då de dök upp på en ampellilja första gången. Små svarta prickar, men inga som rörde sig. Trodde det var något annat, eftersom jag haft ampellilja i evighet utan att få ohyra på den. Sen spred den sig till en guldranka i samma rum och vidare till en fredskalla. Så nu är det duschen och stora såpsprutan som gäller för samtliga växter i det rummet. Bara 15växter. Suck! unsure.gif

Tack för hjälpen ialla fall! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De svarta beckliknande prickarna brukar vara tripsens avföring. Jag rekommenderar provadokapslarna som sticks ner i jorden då blir växten giftig för insekter i ca 6v. Ska man spruta med såpa måste man upprepa behandlingen flera gånger med någon veckas mellanrum. Trips har flera puppstadier då de inte dör av såpa, några stadier tillbringar de även i jorden.
Bob
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2006, 22:49)
De svarta beckliknande prickarna brukar vara tripsens avföring. Jag rekommenderar provadokapslarna som sticks ner i jorden då blir växten giftig för insekter i ca 6v. Ska man spruta med såpa måste man upprepa behandlingen flera gånger med någon veckas mellanrum. Trips har flera puppstadier då de inte dör av såpa, några stadier tillbringar de även i jorden.

Tack för all information! smile.gif

Då blir det att dusha å såpa då, för något gift kommer inte innanför mina dörrar.

Kan jag inte odla några stackars växter giftfritt, då ska jag inte ha några. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon