|
Full version: Igelkottfälla
Hasse_h
15-05-2003, 22:18
Jag har under veckan grävt färdigt ca 60 planteringshål till ett buskage. Hade planerat att detta skulle vara klart inför leveransen av växterna som förhoppningsvis kommer imorgon. Då skulle planteringen gå smidigt och inga växter skulle behöva stå och vänta för länge. Men när jag kom hem från jobbet råkade jag av en slump kika ner i en av planteringsgroparna och vad hittar jag där.... en stackars igelkott som trillat ner.  Den levde och jag plockade upp den försiktigt med spaden och lade den i skydd under en tät thujabuske, men den låg på samma plats ett par timmar senare, så jag vet inte om den överlever... det känns för jäkligt. Med dessa 60 meter med halvmeterdjupa planteringsgropar har jag lyckats förvandla trädgården till en dödsfälla för igelkottar. Så jag kommer att vara snabb på att plantera och fylla igen dem. Hoppas klara av det i helgen. Tanklöst av mig. Tycker det är illa nog med de överkörda igelkottar man med jämna mellanrum ser. Och så gör man livet surt för dem på detta viset.
Fialotta
15-05-2003, 22:22
Oj...stackars dig och kotte... fattar vilken ångest du fick...usch! Är du säker på att den dog...den kanske bara fick en chock och bättrar på sig till i morgon...jag hoppas det för din skull
hoppas också att den klarar sej ,jag tog hand om en kotte som blivit påkörd en gång o han gick liksom in i dvala i tre dagar o sedan va han frisk o kry igen,,,hoppas attt de går på samma sätt att han helt enkelt bara va chockad
Hasse_h
15-05-2003, 22:46
Ja, jag hoppas den piggnar till. Kan man göra något mer än att bara låta den vara ifred? Den ligger som sagt skyddad under en risig bollthuja och jag tror inte några rovdjur kommer åt den där.
nej om den har gått i dvala så äter den inte o det enda du kan göra är att låta den vara ifred möjligen kan du ställa lite kattmat framför nosen på den o se om den inte vaknar till av den goda doften .men inte mjölk , vatten kanske den skulle kunna tänka sej också på ett litet fat den känner snabbt lukten av kattmaten o m den är så pass vaken Igelkotten är ju ett nattdjur så den sover ju på dagen o är aktivast på natten
ps hundmat eller nåt liknande går bra också förresten
Fialotta
15-05-2003, 22:50
Nej...den ska nog va i fred...lite vatten kanske, men aldrig mjölk bara, har jag förstått Sitter i sen en händelse när barnen va små och dom gav igelkotten mjölk och han dog...då läste jag nånstans att dom inte tål det!
Du måste berätta hur det går sedan
Hasse_h
15-05-2003, 22:56
Ja mjölk har jag också förstått är rent farligt för dem. Jag ställer ut lite vatten i morgon bitti och köper med mig en liten burk kattmat på vägen hem. Då har jag iaf försökt.
jag hoppas verkligen att den lever o redan har dragit ut på friarstråt eller matsök,,jag hoppas att du redan imorgon bitti då du tittar finner att han har gått sin väg o du kolla dina gropar då innan du knallar iväg till jobbet
Hasse_h
15-05-2003, 23:04
CITAT (oldwolfie @ 16-05-2003, 00:00) o du kolla dina gropar då innan du knallar iväg till jobbet Det kan du lita på! Har kollat dem tre ggr ikväll....
BRA
Hannele
16-05-2003, 06:33
Igelkottar är nattdjur, dom rör väl sej inte så mycket på dagarna? Det är nog ingen fara, hoppas jag.
Hasse_h
16-05-2003, 07:31
Igelkotten lever! Den ligger och snusar och sover under den risiga bollthujan där jag lade den. Jag ställde ner ett fat med vatten till den och då rörde den lite oroligt på sig. Jag såg tydligt hur den andades långsamt. Om den fortfarande är kvar i eftermiddag så ska jag ställa ut lite kattmat. Så nu tar jag och familjen en inspektionsrunda flera ggr per dag och kollar hålen så inga fler trillat ner.
Hasse_h
16-05-2003, 08:01
En tanke slog mig. ... finns det någon risk att den får smak för kattmaten och vill stanna kvar i närheten? Det finns gott om katt i kvarteret, vet inte om de utgör något allvarligt hot, men... jag vill ju helst att den ska få återgå till sitt normala liv och inte vänja sig vid oss.
Fialotta
16-05-2003, 08:23
åhhh...va roligt att det gick bra!
Inge fara med katter...dom går undan för kotten, den sticks
Jag skulle vara överlycklig om jag hade igelkott på tomten... dom är ju snudd på ovanliga nu...i alla fall här i skärgården
Härligt att den klarade äventyret i alla fall
jo de e klart att den kan få smak för kattmaten men den bör ju förstås få klara sej själv men en liten smak bit då o då gör inget kotten går ganska långt på sina nattliga stråt o den kanske innefattar din tomt på matsöket o rovdjuren klarar den sej oftast från eftersom den rullarihopsej värsta rovdjuret e nog människan o hennes bil
Hasse_h
16-05-2003, 09:12
Häromkring verkar de vara vanligt förekommande. Det är heller inte första gången jag har igelkottar i trädgården. Förra våren när jag städade uteplatsen i skymningen höll en igelkott på att skrämma slag på mig...den kom gående med sina klor på metallblecket vid husgrunden. Det skrapade och krafsade i mörkret och i ögonvrån såg jag bara något stort kryp som kom i bra fart rakt emot mig...första tanken var en gigantisk råtta, men när den kom närmare såg jag ju att det var en jättestor igelkott... Så jag antar att de också springer i trädgården lite då o då utan att jag märker det. Men det hade helt ramlat ut hur huvudet när jag grävde hålen... På gatan ser jag ibland igelkottar som springer över när jag kommer med bilen. Tyvärr är det också många som blir överkörda. Det ser jag allt som oftast.
Kattmatte
16-05-2003, 10:00
Om man vill vara lite hygglo kan man nog ganska enkelt bygga en kottekoja av en stor uppochnedvänd trälåda med ingångshål som man fyllt med halm eller torra löv. Välisolerat men luftigt, det är ett bra kottebo. Man bör byta isolering varje säsong för igelkottar är tyvärr oftast översållade med parasiter som fästingar, loppor och annat som ibland faktiskt kan döda dem eftersom de inte har nån större möjlighet att håll efter sin 'kostym'. Igelkottar är bra jägare så de tar de insekter, mask och annat godis de kan komma över. Kattmat eller lite sardin i olja uppskattas. Aldrig mjölk!
Råkade mörda en igelkott en gång, helt oasvsiktligt, den ramlade i en liten damm jag grävt och drunknade.  Så nu ser jag till att det finns krypvänliga stenar i min damm för alla eventuella som trillar i. En soligare berättelse är den om fladdermusen jag hittade fastklamrad vid ett rabarberblad som råkat bli kvar i en balja med vatten. Den var genomblöt och inte i bästa skick. Jag satte upp den på en hylla på utsidan av huset och sen drog jag ut hårtorken och blåste den torr från lite håll. Den kvicknade till och flög sin väg!  Så man får se upp med vatten oxå i trädgården.
Hasse_h
16-05-2003, 22:41
Ja och se upp med gräsklipparen!! Jag känner en som av misstag massakrerade en igelkott som låg och sov i det lite för höga gräset vid rabattkanten. Det var ingen trevlig upplevelse för någon inblandad part kan jag säga...det var sorg i flera dagar.
Hasse_h
17-05-2003, 13:27
Nu har igelkotten fått en namn! Maja heter den eftersom vi tror det är en hona. Ingen aning egentligen, men jag har sett betydligt större igelkottar så det fick "bli" en hona.
Jag har tagit lite kort på henne när hon lät sig väl smaka av den mumsiga kattmaten, kika i mitt album Igelkott!
Fialotta
17-05-2003, 14:19
HEJ! Va gullig den var....verkade inte ha tagit nån skada lilla Maja
ja jag blir så glad o hon e ju jättesöt ut lila Maja
På släktens sommarställe har vi en tam igelkott den brukar städa bort matrester som har råkat hamna under bordet! Den e så söt!
Hasse_h
17-05-2003, 20:39
Äventyret fortsätter....efter en utflykt i eftermiddags kom vi hem och fann att Maja återigen rensat matskålen och bestämt sig för att dra iväg på nya upptäckter. Vi fann henne på andra sidan huset i det höga gräset där hon gick och spatserade i solen. Allt frid o fröjd. Men efter en halvtimme så kommer dottern rusande och ropar "Maja har trillat ner i en grop igen!"....i andra änden av trädgården. Jaha...fick lyfta upp henne igen då och satte ner henne bredvid den fyllda matskålen som hon direkt kastade sig över med ljudliga glufsanden... Efter avslutad måltid var hon borta igen och vi fann henne i häcken på väg mot grannens trädgård... Efter det gick skottkärran i skytteltrafik mellan jordhögen och planteringsgroparna, hela familjen var utrustade med spadar och vi lyckades iaf fylla ett tjugotal gropar där det samlats regnvatten i botten...tur att hon inte ramlat ner där. Sen hittade vi inte henne mer och dottern var jätteledsen. Men jag fick trösta henne med att hon säkert hittar tillbaka igen under sina utflykter, hon har ju fått så god mat hos oss. Hoppas bara inte att groparna skrämt henne för mycket....
Fialotta
17-05-2003, 20:56
Herrejisses...vilket äventyr den kotten utsätter sig för, roligt att du vill berätta och ni har ju haft att göra i dag
Minnesvärd Lördag...tror att kotten har blivit stärkt nu och klarar sig själv eller hur?
ja jag säger detsamma.lilla Maja ,,vilka upplevelser men man vet ju inte hon kanske trillade ner me flit så hon skulle få mera smaskens bra att ni jobbar på med gropfyllandet o att hela familjen är engagerade i skyddsarbetet med igelkottsräddning,vem vet Maja kanske gillar uppvaktningen härlig historia
Hasse_h
17-05-2003, 23:35
Jodå, hon klarar sig garanterat på egen hand nu. Så länge som hon undviker våra gropar... men de är snart fyllda med både jord och växter. Alla här har verkligen engagerat sig i hennes öde. Kul, hoppas hon besöker oss i fortsättningen. Jag kommer ha mat framme några dagar får vi se om hon hittar tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|