Full version: Finlans ros
Aggi
Hej alla glada!

Jag har en stor Fins midsommarros som är angripen av små larver som gör att löven blir gula och det blir som små larvsträck inne i själva löver. Jag kan inte klippa av det som är angripet för då får jag i så fall klippa bort hela busken. Rosen är dessutom bara fin på ovansidan för under är det bara som långa pinnar.

Jag skulle vilja klippa ner hela rosen till bottwn, kan jag göra det nu eller bör jag vänta med det till hösten eller till nästa vår?

Om jag vill flytta på hela rosen hur gör jag då och när kan jag göra det?
Vad ska jag isf använda för jors?

Behöver de djup jord eller kan man sätta dem där det ät klippa under och inte så sjock sord?

Klarar de av att ha tor jord eller behöver de ha fuktig jord?

Många frågot blev det och flera kommer fast då gäller det lite andra buskar, träsd och blommor.
kerstin z5-6
vecklarlarver ... det bästa sättet är att
hålla efter dem redan i början
Vissa år är det värre -i år verkar vara ett sådant år -
Spruta mot bladen med ganska hård vattenstråle -alt såpvatten kan hjälpa något
Rosor som mår bra klarar angrepp fint
Vill du flyta rosen
Klipp bort allt torrt o fult, spretigt redan nu
Flytta rosen efter beskärning nästa vår -klipp ner den ganska mycket innan o flytta

Alla rosor mår bäst av att slippa torka -särskilt viktigt efter flytt
Vattnavattna !

smile.gif Lycka till
Aggi
Tack för ditt snabba svar tyvärr är jag själv inte alltid lika snabb!

Jag skulle vilja klippa ner roserna enda ner så de blir mera buskiga nertill och inte bara långa pinnar. Kan jag klippa ner busken helt och hållet och i så fall hur många cm från marken bör det vara?

Kan jag till hösten klippa ner den helt och sedan flytta den till våren eller kan jag göra båda delarna på hösten på en gång eller blir det för mycket för rosn.

Vad ska jag använda för jord?
kerstin z5-6
ska du radikalbeskära -gör det på våren ...
Finlands vita klarar både flytt o beskärning, -det andra förresten en förutsättning för att du ska lyckas med flytten ..
klipp ner till hanterlig storlek ett par dm från mark
Aggi
Ok. Tack så mycket för svaret!

Vad ska jag använda för jord till rosern för att uppnå bästa resultatet för att uppnå bästa resultatet.

Har precis samma fråga ang. vinbärsbuskar som ser för tarvliga ut och som jag vill flytta och klippa ner helt. Har du några tips om hur och när jag kan göra det och vad för jord jag kan använda.

Bör man inte flytta några blommor, träd och buskar nu på sommaren eller beror det på vad det är för något man vill flytta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon