Skogstjärna
20-06-2006, 21:15
Har nyligen blivit ägare till hus och trädgård med en underbar gammal syrenberså, men tyvärr så verkar inte gräsmattan trivas något vidare inne i bersån, så nu funderar jag på att sätta något som kan trivas där, närmast syrenerna, någon som har nått förslag på något som kan trivas där.
Funderar lite romersk kamomill, men den kanske vill ha soligare....??
Hjälp en nybörjare....
Jag har ett liknande utrymme där gräs inte vill växa, som jag försöker fylla med lämpliga saker. Det som trivs bra är:
daggkåpa
myskmadra
sockblomma (finns blekgul eller rosalila)
ormöga
brokbladig lungört
spetsmössa
Daggkåpan och lungörten fanns av sig själva, men de andra sakerna satte jag i fjol (experimenterar lite med vad som trivs) och alla trivdes. Spetsmössan blommade i maj, över en månad, även myskmadran (små vita blommor på båda) liksom ormögat med små blå blommor. Alla dessa sägs sprida sig av sig själva.
Dessutom hade jag på prov satt en kungsängslilja - den blev helt gudomlig med sina rutiga klockor, i april-maj! Ska sätta fler i höst.
Eftersom alla dessa växter blommar tidigt, så har jag nu provat att sätta ett par plantor av prick-klocka. Ca 40 cm hög, finns vit eller rosa/lila. De ska blomma i juli och det blir trevligt att det kommer något nytt vitt där under buskarna lite senare också. Prick-klockan ska också klara skugga, efter vad jag läst. Kanske vore vitt löjtnantshjärta en idé?
CITAT (Skogstjärna @ 20-06-2006, 22:15)
Har nyligen blivit ägare till hus och trädgård med en underbar gammal syrenberså, men tyvärr så verkar inte gräsmattan trivas något vidare inne i bersån, så nu funderar jag på att sätta något som kan trivas där, närmast syrenerna, någon som har nått förslag på något som kan trivas där.
Funderar lite romersk kamomill, men den kanske vill ha soligare....??
Hjälp en nybörjare....

Grönkotula har jag som marktäckare i både sol och skugga. Ser ut som mini-ormbunkar och sprider sig krypande. Tål även att gå på.