Carex
Ja, precis, vad göra nu? Ska man bara låta den vara kvar på växten eller ska det sköljas av? Det är bara vanlig grön såpa och vatten. Är det skadligt för knoppar? Något jag bör tänka på?
hellen99
Låt det vara! Och kolla noga varje dag så ingen överlever! tongue.gif
Betty
CITAT (Carex @ 20-06-2006, 23:12)
Ja, precis, vad göra nu? Ska man bara låta den vara kvar på växten eller ska det sköljas av? Det är bara vanlig grön såpa och vatten. Är det skadligt för knoppar? Något jag bör tänka på?

Upprepa behandlingen om en vecka. smile.gif
Ingo
Jag skulle skölja av, för jag har varit med om att växter fick fula "brännskador" av såpa som fick vara kvar i starkt solljus.
catlady
Har också precis sprejat med såpvatten. Tänkte upprepa om tre dagar. Räcker det oftast med två behandlingar? Hur snart därefter kan bladlöss invadera igen; om en månad eller antagligen inte igen under säsongen?
Carex
jo, lika bra att fråga, såpavatten, hjälper det mot stinkflyn?
olgak
Jag tog 1 dl såpa i 1 liter vatten. Var det för mycket såpa? För sprayflaskan klarade inte av det utan låste sig ideligen. Inte sköljde jag av inte, jag hade någon idé om att det skulle få "verka". Har ni något annat i? (Har sett T-sprit nämnas.)
Ingo
Idén med såpa är väl att den täpper igen andningsorganen på krypen så att de kvävs? I så fall finns det ingen poäng med att låta den sitta kvar och ingen förebyggande verkan heller, den dödar bara de odjur som finns där och då.

Är det inte också så att det riktiga receptet innehåller en tredje ingrediens, något slags sprit? Ättikssprit..??
Betty
Såpspritlösning:
3 cl rödsprit, 2 cl såpa, 1 liter vatten.
olgak
CITAT (Ingo @ 22-06-2006, 11:56)
Idén med såpa är väl att den täpper igen andningsorganen på krypen så att de kvävs? I så fall finns det ingen poäng med att låta den sitta kvar och ingen förebyggande verkan heller, den dödar bara de odjur som finns där och då.

Tack då vet jag det biggrin.gif !
olgak
CITAT (Betty @ 22-06-2006, 12:01)
Såpspritlösning:

HAHA, två CENTIliter såpa i en liter vatten. Jag hade en hel deciliter. Jag ska pröva det nya receptet nästa gång biggrin.gif .
Betty
CITAT (olgak @ 22-06-2006, 12:18)
CITAT (Betty @ 22-06-2006, 12:01)
Såpspritlösning:

HAHA, två CENTIliter såpa i en liter vatten. Jag hade en hel deciliter. Jag ska pröva det nya receptet nästa gång biggrin.gif .

Stopp och belägg!
Det har visst blivit nåt fel där! Upptäckte just att jag har ett annat recept på såpsprit som känns mer bekant - och rätt:
1 liter vatten
4 tsk såpa
2 tsk T-Röd

Kollade på nätet och hittade fler varianter, t.ex. denna:
1 dl såpa + 1 msk rödsprit + 1 l vatten.
Du får prova dig fram... Men kom ihåg: Inte bara bladlössen utan även de nyttiga insekterna dör av besprutningen. Bespruta inte i fullt solsken, risk för brännskador då.
Allis
Det här receptet brukar jag använda mot bladlöss:

1 liter vatten
2 msk såpa
4 tsk T-röd
Tapio
Halaj!

själv har jag använt:
1 liter vatten
1 dl såpa
1 msk T-doja

Detta på mina krusbärsbuskar.
De verkar inte ha farit illa.
Andra växter kanske är känsligare.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon