lisselbo
20-06-2006, 22:27
Lite suddig bild.
Plantan är drygt en meter hög.
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2006, 22:33
Vallört!! brukar nog klassas som ogräs men har man plats kan man ju ha några plantor de går bra att göra växtnäring av dem.
lisselbo
20-06-2006, 22:41
Ok, men hur vill den ha det.
Skuggigt/soligt.
Dom jag har sett har stått ganska skuggigt.
Finns det olika färger på blommorna?
Finns även vita. De verkar trivas bäst i halvskugga.
vit vallört
lisselbo
20-06-2006, 22:46
Tackar, då vet jag.
Såg en kraftig planta vid en vägkant, blev lite sugen på den.
*Höjer ett varningens finger* - den blir lätt ett ogräs, i alla fall upplänsk vallört. Jag har försökt utrota mina under några års tid nu...
lisselbo
20-06-2006, 23:02
Tack för varningen.
Men jag har hellre Vallört en Kirskål som invaderar överall.
Den enda kirskål jag har är en liten varigerad - som jag faktiskt har köpt!

Måste snart sätta en bottenlös hink runt den för nu har den börjat så smått att sprida sig lite - efter flera år på samma plätt...
Varning för att få in Vallört i trädgården.
Hos mig håller den på att sprida sig vilt!!
Har hellre kirskål än denna!
CITAT (Malvia @ 21-06-2006, 12:37)
Varning för att få in Vallört i trädgården.
Hos mig håller den på att sprida sig vilt!!
Har hellre kirskål än denna!
Håller med, även om vallörten kan vara vacker när den blommar! Jag slåss för fullt mot både kirskål och vallört i min trädgård, och hittills verkar kirskålen vara klart lättare att besegra, eller åtminstone hålla i schack...
Airamya
21-06-2006, 12:20
Hm, jag undrar vad det beror på att vallörten sprider sig ohämmat hos vissa men inte hos andra. Jag har vallört i trädgården, ett gäng i en rabatt som håller sig i bakgrunden, nästan som en fondvägg till de andra växterna. Sedan står det några förvildade runt komposten på vakt och några som trivs i krusbärsbusken. men de verkar inte förflytta sig, de står där de står.
Jag river i o f s bort dem när de börjar närma sig 'överblomningsstadiet' så de hinner inte sätta frö. Tycker de är ganska tjusiga där de står

Det är inte uppländsk vallört jag har tror jag, utan fodervallört (tror jag).
Eva 33c
21-06-2006, 12:26
Det finns olika sorter och dessa har sedan blandat sig. Jag har 5 plantor av den som brukar kallas "äkta", dvs Symphytum officinalis. Jag har köpt frö så det är nog ganska säkert att det är den rena arten. Den bildar tuvor, sora och kraftiga men inga utlöpare. Mina står planterade i en rad mitt i grönsakslandet, alltså näringsrik öppen jord runt omkring men håller sig snyggt där. Denna egenskap kan sen kanske slå igenom mer eller mindre i olika hybrider.
Den virtuella floran skriver lite om olika vallörtsarter.
Anna Maria
21-06-2006, 13:01
Jag såg i en gammal trädgård en stor cirkelrund rabatt mitt i gräsmatten med bara vallört, mycket snyggt!
Jag använder min vallört till gödselvatten, lägger den i blöt i en vattentunna och vattnar utspätt med det. Det gör nog sitt till för att den inte ska sprida sig ohämmat. Dessutom tycker jag den är jättefin, grön och frodig och spännande blommor som skiftar i rosa och blått. Det är väl olika hur man vill ha det i sin trädgård, för mig gör det ingenting om saker sprider sig och vallört är inte svårt att känna igen och rensa bort om den hamnar fel.
Maria utanför enköping
Mia, zon 3
22-06-2006, 14:15
Tycker också att vallört är vacker, men ett ogräs kan den lätt bli. Och jag tycker nog inte att den är så lätt att rensa bort heller. Pålroten blir enorm, och minsta bit som blir kvar slår nya skott. Jag har bara lyckats få bort stora plantor genom att hälla en massa salt över "brottytan" på pålroten, och inte ens det har lyckats alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.