Full version: Smultronschersmin
lolo
Jag fick en underbart vacker smultronschersmin, "Mont Blanc" i höstas av svärmor, som planterades i slutet av augusti här i zon 5. Är den ett gränsfall för zon 5? Hon har zon 5-6 och har klarat den. Är den sen av sig, dvs kommer blad och blommor senare? Den hade lite liv i sig i maj, men nu ser allt helt dött ut, inte ett blad har utvecklats. Mycket konstigt, då allt annat har överlevt hos mig. ohmy.gif
Magdis
Jag vet inte men jag ville bara berätta att det blev precis samma sak med min Smultronschersmin här i zon 5. Första sommaren var den fin och hade till o med några blommor fast den var nyplanterad då. Nästa sommar var det som att bladen bara skrumpnade ihop innan de hunnit utvecklas. Samma sak blev det i år och då rev jag bort den.
Gossen Ruda
Jag har en stor fin buske i stan, zon 1-2. Har även planterat en i Landvetter men den mår inte så bra. Ganska låg för den vill gärna frysa ner på vintern. Inte helt men alla större grenar. Zonen är väl 3-4 men den står öppen för nordliga vindar.
Eva 33c
Den växer fint här i Falun (zon 5) i flera trädgårdar. Jag köpte en själv förra våren och den har grönskat och fått knopp samtidigt med mina vanliga schersminer.
Jag har en lite teori om varför din dött, något som jag själv har erfarenhet av. Jag gissar att du fick en krukodlad buske. Kan det vara så att den helt enkelt inte har etablerat några rötter utanför sin "krukklump"? Att plantera i slutet av augusti i zon 5 kan vara lite vanskligt. Tillväxttiden före vintern är så kort. Om alla rötter fortfarande fanns kvar i den "gamla" jorden så var den nog väldigt känslig för uttorkning nu på våren. Kanske hade den tom "rotsnurr" redan när du satte den? En planta som stått länge på plantskolan kan ofta ha det. Om den är död så kolla när de tar upp den om min teori kan stämma.
För att undvika det här planterar jag numera bara buskar under vår-sommar, då har man bättre koll på deras tillväxt, och i allafall jag sköter etableringsvattningen bättre. Dessutom kollar jag alltid rötterna och river eventuellt upp dem lite. Viktigt är också att den omgivande jorden är fuktig och lucker så inte rötterna väljer att "stanna kvar" i sin kruka.
lolo
Alltså, jag måste tacka så mycket för era svar, särskilt ditt, Eva. Det låter mycket troligt detta att den inte hunnit etablera rötter. Det stämde när jag grävde upp den igen. Den har förmodligen torkat ut på våren. Attans att jag inte vattnade mera då. Har ganska styv lerjord som i sig håller kvar fukten, men den är hård och inte särskilt lucker. Förbättrade inte heller jorden med t.ex. grus eller barkmull. Å, vad synd att jag inte tänkte så långt. Har planterat buskar i augusti förr, och de har klarat sig väl. Men slutet på augusti som detta var, är nog för sent i zon 5...

Stort tack för att ni delar med er av råd och kunskaper!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon