I rummet jag sitter just nu skulle jag bra gärna vilja ha något som växer utmed väggen. Att få den att klättra på väggen hade enkelt ordnats med en spaljé, men frågan är om det går? Jag är inte helt hemma på alla de miljarder arter som finns där ute. Finns det något klättrande man kan ha inomhus? Största problemet torde vara krukans storlek? Hade inte heller varit så trevligt med fukt på väggen...
Om du har en ruggad yta -- tapet med lite struktur till exempel -- borde det gå lätt att få till exempel murgröna och silverranka att klättra direkt på den. Högblank målarfärg kan det vara värre med. Men det finns risk för att växternas klängen lämnar märken efter sig.
Gullranka är fin och växer fort, kan fylla en hel vägg. Den kan man enkelt binda upp på en spalje. Porslinsblomma Hoya carnosa är egentligen en lian tror jag, men den kan också bindas upp på spalje. Jag tycker inte det är bra att låta växter klättra direkt på väggen, det blir märken! Murgröna klättrar genom att klistra fast sig mot underlaget till exempel.
Gullrankan klättrar med häftplattor - och den klättrar fort, de tar med sig en bit tapet om man behöver ta ner den för t.ex. omplantering. Jag behöver tapetsera om i köket nu...
Hm, knepigt. Bäst hade varit något som slingrar sig upp med hjälp av något - i detta fall en spaljé. Vet inte om jag vill offra tapeten. Inte för att jag tycker särskilt mycket om den och inte lär jag flytta härifrån på ett bra tag heller, men ändå. Nån gång kanske man känner för att tapetsera/måla om och då vore det lite trist att behöva riva ner växten från väggen.
Hoya carnosa får jag kolla upp närmare.
Det finns ju Gullrankor som inte klättrar själva. Jag har en som har blivit väldigt stor , jag har gjort en stor spalje som jag binder upp den på och den växer ju fort också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.