rosita
Varför krullar bladen ihop sig? Hela grenen med blad rullar liksom in sig. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt, det är ansamling av kolhydrater beror på att det är lägre temperatur på natten än vad det är på dagen (insamlar kolhydrater på dagen via fotosyntes sedan går nedbrytningen sakta på natten p.g.a lägre temp. och då blir det ett överskott i bladen) + olika sorter verkar lagra kolhydrater olika mycket.
catlady
Aha, då fick jag svar också! Min sambo har kollat lite snett på tomaterna och mig, och undrat om jag gör något fel...
Ramoth
Kan man/bör man göra något åt det?
Å i så fall vad?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inget man behöver göra något åt det är ingenting som skadar plantan eller påverkar skörden.

Visst kan man fixa till det ex. med en bra klimatanläggning gärna datastyrd som kan se till så natt och dagtemperatur inte skiljer sig så mycket. Det är dock lite väl avancerat och dyrt att satsa på en sån klimatanläggning ifall man bara har hobbyväxthus.
Sollan
Fast mina tomater gjorde så när de var inomhus....
Ramoth
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-06-2006, 16:43)
Nej det är inget man behöver göra något åt det är ingenting som skadar plantan eller påverkar skörden.

Visst kan man fixa till det ex. med en bra klimatanläggning gärna datastyrd som kan se till så natt och dagtemperatur inte skiljer sig så mycket. Det är dock lite väl avancerat och dyrt att satsa på en sån klimatanläggning ifall man bara har hobbyväxthus.

Klimatanläggning.....
Finge nog bli en redigt stor i så fall!
Mina tomater växer ute laugh.gif

Tack för informationen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon