Lilla snigel
Någon sa att persilja blir giftig år två. Det måste väl ändå vara fel. Läste mig till att den perenna persiljan kan ge frön som kan vara giftiga. Stämmer det? huh.gif
guns
Persiljan går i blom år två och bladen blir då träiga, stora och inte så goda. Giftiga är de inte.
Eva 33c
Intressant fråga. Persilja blir inte giftig år två, jag äter min med god aptit nu, men snart går den i blom och sedan är det slut på det roliga. smile.gif
Jag googlade lite på persilja, och fick fram en del uppgifter som sa att fröna inte var hälsosamma att äta. De har höga halter av något som heter apiol. Det finns också en växt som heter vildpersilja och den är giftig.
Jag läste lite om perslija på den här sidan.
Perenn persilja vet jag inte vad det är för växt. sleep.gif
noora
Det finns en växt som heter vildpersilja som är giftig. Det kanske orsakar viss förvirring?
Pirum
Jag gissar att om persiljan går i blom, och sen fröna gror, så kan det finnas risk för giftighet i dessa fröplantor om moderplantan har "parat sig" med vildpersiljan. Persilja är hur som helst lättodlad, så jag gör som så att jag sätter persilja varje år, och under våren i väntan på småplantorna äter jag på fjolårets persiljeplanta innan den blommar. Sen blir den ju stor och träig ändå.
Eva 33c
Kan vildpersilja och vanlig persilja hybridisera? De tillhör samma familj men har olika släktnamn (Petroselinum och Aethusa ) ?
Någon som vet med säkerhet hur det förhåller sig?
Jag har aldrig sett någon vildpersilja här men har läst att den är vanligast i södra Sverige.
myskmadra
Saft pressad av persilja ska visst vara olämplig att dricka i större mängder................
"persilja är kvasten som rensar magen"
unsure.gif
noora
Jag tycker inte att det låter troligt att vildpersilja och vanlig persilja kan korsas, eftersom de inte är av samma släkt. Däremot kan folk ha blandat ihop begreppen och ha fått "vildpersilja är giftigt" till att betyda att "förvildad persilja är giftigt", vilket inte är samma sak smile.gif
gammelnalle
Persilja tycker jag är giftigt= inte gott...... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ramoth
CITAT (gammelnalle @ 21-06-2006, 15:25)
Persilja tycker jag är giftigt= inte gott...... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Giftig ... det var en tanke....
Tycker den verkar vara beroendeframkallande i alla fall laugh.gif
Kan sitta vid landet och bara äta kvist på kvist, eller köpa knippen i affären och äta på vägen hem tongue.gif
Piccante
Intressant fråga. Jag försökte forska i den saken för några månader sedan men blev aldrig klok på det. Giftighet är ofta en fråga om dosering, även vatten och vanligt bordssalt är onyttigt i stora mängder. Jag har hört påståendet att käkar man tre hekto persilja så är det hälsovådliga mängder. Men 3 hg är rätt mkt för ett litet knippe persilja väger inte mkt, så förgiftningsrisken är nog liten vid normal konsumtion. Men persilja innehåller bl.a kumarinliknande ämnen och kumarin är rätt farligt, så det ligger nog något i det.

Jag tror inte heller att persilja korsar sig med vildpersiljan. Däremot ska man kanske se upp så man inte får in vildpersilja i grönsakslandet så man äter den av misstag.
hellen99
Farligt är det för den som är allergisk mot persilja, tro det eller ej men björkpollenallergiker kan vara allergiska även mot persilja har jag hört.
Jag kan inte äta persilja, den liksom "fastnar" i halsen huh.gif , vet inte hur det går till, men jag får inte ner den!!!! wacko.gif
noora
CITAT (Leocarpus @ 21-06-2006, 15:59)
Däremot ska man kanske se upp så man inte får in vildpersilja i grönsakslandet så man äter den av misstag.

Jag tycker inte att vildpersiljan ser ut att vara speciellt lik persilja, så jag tror inte att det är någon större risk smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon