soulfire
oj vilket härligt bekymmer.
Jag har fått en stor Gloire de Dijon i förtidig bröllopspresent och jag vet ganska lite om den här rosen. Jag har inte hittat så jättemycket att läsa så jag tar tacksamt emot alla tips!
En sak som jag undrar är - jag har både sett information om att den är en kraftig klättrare och att man kan ha den som buskros... hur kraftig är den? ska jag sätta den mot ett träd eller husfasaden eller går det bra med en ställning?

jag har bara planterat barrotade rosor innan, ska man plantera krukodlade rosor 10 cm under jord också?

är den känslig för speciella sjukdomar?

jag är total rosnybörjare, jag började i våras med mdm plantier, maidens blush och rosa helenae hybrida och de är lite tuffare än vad Gloire de Dijon verkar vara...

glad för alla svar tongue.gif
Kajsa
Gloire de Dijon
Här lite från Roslistan. Enligt Rosbibeln blir den en klätterros i din zon allt från 3-6 m x 1.20 m om den binds upp, ska växa vindskyddat helst vid en vägg, kan ibland få kraftigt med svartfläckssjuka, doftar starkt, blommar långt ut på hösten. Du kan låna " Rosor från Nordiska Trädgårdar " del 1
av Lars- Åke Gustavsson, så hittar du allt om rosen, finns på bibliotek.
Har tyvärr för kallt för den skönheten, vilken underbar present.
soulfire
Tack så mycket för tipset!
jag är jätteglad för den såklart!
den få nog stå mot huset i västerläge där ska den nog trivas tror jag!
nästa år ska den få sällskap av lite klematis hoppas jag...
hälsningar

soulfire
Mia, zon 3
Jag har för mig att 'Gloire de Dijon' är ganska vanlig i t.ex. Simrishamn. Du har kanske inte så långt dit, så du kunde åka och titta? Oftast kan man få mycket råd och tips om man knackar på och berömmer någons trädgård, och har man tur kan man ju göra nya trädgårdsbekantskaper på det viset!
soulfire
aha
vlken listig idé!
nej det är inte långt alls jag ska dit imorgon då får jag se om det är någon som står i blom!
på midsommar brukar ju alla vara så snälla!

jag brukar gå och dräggla när jag är där..

... eller i kivik!
och brantevik!
.....
ja man har en bit kvar helt enkelt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon