Full version: Kryddlandet växer
sillan
Hej alla kryddexperter.
Jag bor i skåne och planterade kryddväxter i min nya trädgård för två år sedan. De växer med otrolig fart och nu börjar det bli trångt trots att jag använder mycket i maten. Jag har salvia, citrontimjan både gulbrokig och den gröna (undervar krydda), isop och både grön och gul oregano.

Nu undrar jag om jag kan få hjälp med hur jag kan dela på växterna så att de blir en föryngning i kryddlandet.huh:

Tacksam för alla goda råd

-------------
Sillan : biggrin.gif
noora
Olika kryddväxter delas på olika sätt. Salvia och isop brukar växa som små buskar och är lite svårare att dela. Salva kan föryngras lite genom att man klipper ner den relativt mycket på våren eller försommaren. Isop har jag inte odlat så mycket själv, men jag skulle tro att det går att göra på liknande sätt. Om busken bara har en stjälk går den inte att dela, har den många stjälkar vid roten kan den gå att dela. Det bästa är nog ändå att flytta på växterna runt omrking och ge busken mer plats, samt klippa ner så att man får en föryngring av busken.

Citrontimjan och oregano går att dela. Det säkraste sättet är att dela tuvan mitt i tu (eller i fyra delar så att man först delar den mitt i tu och sedan delar halvorna mitt i tu, om tuvan är stor). Försöker man ta en bit från kanten finns det risk att man enbart får med sig grenar och inga rötter. Både citrontimjan och oregano sprider sig ofta som en matta ovanpå marken. Mattan rotar sig så småningom, men inte på en gång. Kolla i alla fall var den är rotad innan du börjar dela tuvan.

Lågväxande citrontimjan kan efter några år bli gles i mitten av tuvan. Jag är osäker på om det går att föryngra den då, förmodligen är det bästa att köpa en ny planta.
Fru fet
Isop kan man göra häck av! Då klipps den ner kraftigt på våren, som buxbom ungefär. Blommar inte så mycket då dock. Jag har satt en liten "blandad" isophäck (rosa, blå,vit) ovanför mitt kryddland men den har inte hunnit växa så mycket än (på tre dagar laugh.gif ). Använder du isopen som krydda? Isf till vad?
sillan
CITAT (Fru fet @ 21-06-2006, 12:02)
Isop kan man göra häck av! Då klipps den ner kraftigt på våren, som buxbom ungefär. Blommar inte så mycket då dock. Jag har satt en liten "blandad" isophäck (rosa, blå,vit) ovanför mitt kryddland men den har inte hunnit växa så mycket än (på tre dagar laugh.gif ). Använder du isopen som krydda? Isf till vad?

jag använder den i sallader och grönsaksrätter. smile.gif
lilla mamma
Isop är fin i marinader til fläskkött, likaså libbsticka
Karin i Peking
Har delat mina kryddor rakt av med en vass spade eller klippt med sekatör ohmy.gif ...alla sorter...isop, oregano, timjan av alla slag och en hel del annat..det bästa är att göra det nu så de hinner rota sig till hösten..

Karin
violina
Jag förnyar med sticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon