Full version: Dela pion?
Kortis
Vi har två olika sorters pioner.En som jag tror är en bondpion(den blommar nu son 5) och en som är lite högre och är på gång att blomma.Jag tänkte ge bort en del av pionerna men vet inte riktigt när jag bäst delar den och hur jag ska gå till väga.Är det någon som har svar?
Irene_L
Jag har själv aldrig delat en pion men här kommer en beskrivning om hur man kan göra. (Har läst den i en tidning):
-Delning bör ske på hösten.
-Ta upp hela plantan och låt jordklumpen vila några timmar innan du befriar rötterna från jord och ogräs.
-Dela växten i två eller flera plantor så skonsamt som möjligt. En planta bör ha 3-6 bladstjälkar.
Låt snittytan torka föra plantering annars kan såret infekteras av jord.
-En pion behöver 50 cm djup god trädgårdsjord att stå i men sätt den ytligt, bara 3-5cm under jord.
-Vattna rikligt efter plantering och låt den sen vila.
Hoppas att det går bra för dig rolleyes.gif
mvh
Irene
Kortis
Tack!
Då får det bli i höst.
ingrid fuxwall
Jag delade en pion förra våren, ganska tidigt - så tidigt att det blommade på ett av "stånden"

Vet att man inte ska förvänta sig något på flera år men redan i år är det knoppar på minst tre stycken.

ingrid
Kortis
Det lät bra! Mina pioner är ganska stora och gamla så jag hoppas att de inte tar alltför många år på sig att blomma igen.
lolo
Tänk på att plantera pionen ytligt. Då blommar de redan nästa år. Detta tips kom från kvällens "Söderläge" på svt. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon