Full version: fluga...
amaira
Kan inte låta bli flugorna...

Jo, förresten ... Min flugbok jag gjorde, jag skickade in till Prisma förlag, som faktiskt blev intresserade wub.gif De ska gå igenom den i "gruppen", men det blir först till hösten som de ska träffas. Spännande! Och kul.
Lars-Olof Arvids
Flugor är fascinerande att se i närbild. Jag hoppas att de tycker det på Prisma förlag också - lycka till!

Olle
Berith
Vad kan man säga, mer än... fantastisk bild!! wub.gif Det är tack vare dej som jag förstått att flugor egentligen är väldigt vackra varelser.

Säger också lycka till med Prisma!
amaira
wub.gif
amaira
Theriss
Jo visst är flugor rätt fina i närbild. Jag har lyckats fota blomflugor. Inte så nära som du får amaira, men jag kan inte påstå att min kamera har nån direkt zoom heller... =P Men skapliga bilder blir det i alla fall.

Hoppas att de vill göra bok av dina flugor =)

amaira
Fin bild Theriss! Dina fotade flugor är Episyrphus balteatus. Marmelade fly på engelska, inget svenskt namn (än).

Nästa år kommer artdatabanken ut med sin blomflugebok.
Nationalnyckeln.
Då har den säkerligen fått ett svenskt namn, för det är en av de vanligaste blomflugorna i trädgården framåt sensommaren/hösten.

Det är en "flytt-fluga" biggrin.gif som det finns flyttfåglar, den kommer inflygandes från kontinenten wub.gif .

Mina foton är oftast inte tagna på närmare håll än dina Theriss. Jag beskär bilderna efteråt.
Jag kan visserligen fota på 2 cm avstånd, men skärpedjupet blir så kort så de bilderna får bara skärpa på någon liten enskata detalj, om nu flugorna skulle gå med på att jag kommer så nära. Två, tre decimeters avstånd får jag bästa bilderna på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon