Full version: Naturens former.
amaira
Här är det ränder som gäller biggrin.gif

Vad hittar ni för "naturens former"? Får jag se?
Lars-Olof Arvids
Jättefin bild på raka och böjda ränder (strimlus och trädgårdssnäcka)! wub.gif

Olle
Aries
Åh så vackert! Ett riktigt naturkonstverk.
Lars-Olof Arvids
Dessutom lite av en lokal specialitet - strimlusen ska vara "vanlig i Mälardalen" enligt min insektsbok. Den är också Södermanlands landskapsinsekt. I mina marker har jag inte sett den.

Olle
wolkenkrabber
inte för att bilden vart så skarp, men det var ju iaf något... mitt plommonträd är översållat med nyckelpigos i år

Lars-Olof Arvids
Var glad åt att du har mycket nyckelpigor, då får du inte mycket bladlöss! Som du nog vet är nyckelpigans och strimlusens tydliga rödsvarta mönster till för att varna fåglar och andra fiender för att de är giftiga eller smakar illa.

Olle
Aries
När jag såg nyckelpigebilden så kom jag på att såna har vi ont om i år. Vissa år ser vi massvis men nu vet jag inte om jag sett mer än fem stycken. Däremot är det MASSOR av bladlöss. Tyvärr även små svarta myror, som vaktar träden. Därför vågar sig väl inga andra insekter dit för att äta upp lössen.
Lars-Olof Arvids
Detta med bladlöss-myror-nyckelpigor är fascinerande. Myrorna mjölkar ju bladlössen på sin söta honungsdagg, som de är så förtjusta i att de modigt försvarar lössen mot alla fiender. Jag minns att Amaira en gång hade en fantastiskt fin bildserie på detta, med härliga kommentarer av typ "Ånej, din röda klump, våra bladlöss rör du inte!" smile.gif

Olle
amaira
wub.gif

Vilken härlig nyckelpigebild Wolkenkrabber! (fast jag kommer osökt att tänka på Vattenfalls gamla reklam "två hål i väggen" laugh.gif laugh.gif laugh.gif )

Att strimlusen är vanlig i Mälardalen kan jag skriva under på. Skulle gissa att det är den vanligastes insekten så här års!! De håller till på hundkäxen, och är många, på varje hundkäx, och hundkäxen är ju många ("ogräs") i sig själva.

Men de är vackra, och som sagt, oförargliga.
amaira
Ja, på tal om bladlöss. Fann mängder med bladlöss på en av mina rosor. Tänkte klämma ihjäl dem, men då såg jag blomflugorna som cirklade runt och la ägg i lus-samlingarna, så det fick vara.

Väntade med spänning på blomflugelarverna och deras framfart, men innan de ens var kläckta, så var lössen borta ohmy.gif . Och några blomflugelarver ser jag inte heller till. Vad som hände vet jag inte, men "äta eller ätas" är naturens hårda lag, och det man vill ha kvar, försvinner. Till och med om det är bladlössen man vill ha kvar! ohmy.gif
wolkenkrabber
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2006, 15:57)
Var glad åt att du har mycket nyckelpigor, då får du inte mycket bladlöss! Som du nog vet är nyckelpigans och strimlusens tydliga rödsvarta mönster till för att varna fåglar och andra fiender för att de är giftiga eller smakar illa.

Olle

bladlöss hade jag fullt av i plomonträdet, dock bara på en gren... men nyckelpigorna är kvar, så det finns säkert löss på flera håll i trädet... hoppas nyckelpigorna hittar över till äppelträden, som skulle kunna behöva lite hjälp dom med....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon