När jag i våras bestämde vad jag skulle odla så fick jag för mej att mangold skulle vara roligt att pröva. Den skulle ju vara så god (och så såg det ut som en vacker grönsak)
Problemet är att jag aldrig ätit magold i någon form eller ens känner någon som gjort det, så jag vet inte hur jag ska använda den. Smart va´!
Vad använder ni mangold till? Idéer och recept mottages tacksamt
Fru fet
21-06-2006, 11:08
Som spenat! Min godaste är att fräsa lite hackad vitlök i en god olivolja och sedan vända ner rejält med spenat- eller mangoldblad helt hastigt. Gott tillbehör! Eller servera som sallad: späda blad av mangold eller spenat, "filéade" (hinnorna borttagna) bitar av blodgrape (mango är också gott) och lite pinjenötter eller hackade valnötter. Till detta en god balsamico. Jättegott till grillad kycklingfilé.
Whiskuchi
21-06-2006, 15:12
Har läst nånstans att man kan använda mittenbladnerven (den där kraftiga saken) ungefär som sparris (?), bara koka och äta med smör. Låter gott, har aldrig provat själv dock
jennyp
21-06-2006, 15:31
jag brukar hacka den och woka den, supergott!
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2006, 16:14
Spenatpaj, fisk florentine, omeletter mm. det går bra att använda mangold i det mesta där man brukar ha spenat. Har även haft en utländsk elev som bjöd på "vinbladsdolmar" där man bytt ut vinbladet mot mangold.
Vet inte vilken sort du odlar eller i vilken zon men här hos mig övervintrar flera mangoldsorter (de går i blom andra året) så jag brukar kunna skörda av den gamla mangolden ända tills den nysådda mangolden har kommit upp till skördeklar storlek.
netaave
21-06-2006, 22:31
CITAT (Whiskuchi @ 21-06-2006, 16:12)
Har läst nånstans att man kan använda mittenbladnerven (den där kraftiga saken) ungefär som sparris (?), bara koka och äta med smör. Låter gott, har aldrig provat själv dock :P
Hela stjälken faktiskt, och lika gott som sparris tycker jag. Lättstuvade mangoldblad är inte alls dumt som "spenat"
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2006, 18:50
Idag har jag ätit filodegspaj med fetaost och mangold, jättegott men det gick åt en hiskelig mängd mangold.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.