frebe893
Jag har tidigare gjort en del inlägg med anledning av den sorkfest vi hade i vår köksträdgård under vintern. Huvudproblemet är vattensork även om jag också har sett ängssork stryka omkring... mad.gif

I samband med att vi byggde nya odlingslådor i år passade vi även på att lägga murarnät i botten av alla lådor för att hindra vattensorken från att komma in. Har även satt upp några vindsnurror (sådan som ser ut som en geting) på olika platser för att skrämma bort sorken med vibrationerna (har funkat ganska bra faktiskt).

Nu skulle jag dock vilja skrämma bort sorken från resten av trädgården och såg att det fanns lökar (SORK) som man kunde plantera. Tydligen skulle inte sork och mullvad gilla den doft som utsöndras av lökarna och därför packa sina väskor och flytta till grannfastigheten istället smile.gif

Har ngn provat SORK och vad är i sådana fall era erfarenheter?
Sorkfritt
KURT
Alla rekommendationer som jag har sett säger att man bör använda fälla istället. Jag har mycket svårt att tro att en kemiskt ämne skulle kunna sprida sig någon längre väg i jorden. Dessutom verkar det konstigt att det skulle avskräcka både sorkar och mullvadar. De är ju helt olika djur, skillda åt sedan flera 100 miljoner år och äter också helt olika föda..
Karrolina
Jag har ett minne av att jag har läst om det här i en tidigare tråd. Prova att söka på sork. Men jag tror att det var så att någon hade varit med där man gjort ett test på sorklökarna. Det hade inte fungerat.

Så minns jag det. Men sök gärna själv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon