CITAT (Dzad @ 22-06-2006, 08:44)
....Har förstått att mandarin, kumquat blommar som frösådda i de rätta förhållandena, medan t.ex. citron inte gör det (innan de är väldigt stora...?).......
Jag har också hört om frösådda plantor som börjar att blomma. Men oftast har det tagit många, många år. Och de som blommat efter bara några år har då endast haft enstaka blommor och ev någon enstaka frukt.
Mina plantor som blommar och ger frukt är köpta plantor och de är dyra i inköp just pga att de är säkerligen över 10 år och importerade från "citrus länder" Jag har tagit några bilder men tyvärr så hällregnar det idag.
Här är en bild på min citron som både blommar och har frukt. Den har jag ägt i drygt ett år. Citroner tar ca 1 år på sig att mogna.

Min "minicitrus" kumqut. Sådana kan man köpa lite var som hellst kostar kring 100-300kr. Min har jag haft i 3 år. Den blommar och ger frukt som inte är så goda att äta. Frukten mognar på 3-6 månader och kan sitta kvar ett par månader. Personligen tycker jag att det ärr svårt att hålla ett så litet träd i "snygg form"

Sedan har jag även ett mandarin träd som jag köpte "vanskött" för ett år sedan billigt. Jag klippte ner trädet och lyckades få till nya blad men det har blommat endast med en blomma än så länge

Överlag så har mina stora citrusar stammar som är ett par cm i diameter
Och de är köpta. Mina frösådda citrusar är ca 1 år och de visar inte tillstymmelse till att blomma men de är ju väldigt småa också 10-20cm höga. Personligen så tror jag inte att jag kommer att orka hålla desssa vid liv tills de blommar om 10-15 år som är vanligast OM de överhuvudtaget kommer att blomma. Nä jag rekommenderar de som vill ha citrus som blommar och ger frukt att köpa ett "färdigt träd" Men problemet med citrusar är just övervintringen och det är då de flesta citrusar dör.