Klasse82
Hej!

Jag har odlat upp en apelsin planta ifrån frö och sått den i planteringsjord. Den har nu vuxit upp och blivit drygt 15 cm hög och fått några stycken nya löv.

Tyvärr så började trädet att tappa sin löv nu under värmen som kom. Har den torkat ut eller är det något sjukdom? Löven såg ut som att det torkade ut, men jorden är fuktig. Det finns inget spinn i trädet.
Har läst att citrus träd inte tål kalk, stämmer detta? Har planterat trädet i en lerkruka, är detta felet?

Snälla hjälp mig då jag gärna vill få det att växa sig stor. sad.gif
Dzad
Jag har några små citronplantor i lerkrukor, sådana där bruna. Så det är nog inte problemet.

Tappar löv brukar de väl göra då de får för lite sol i proportion till kylan (har man dem som jag i ett förrådsfönster i 15 grader på vintern klarar de sig utan extraljus o tappar inga blad).

Just nu är det ju så ljust att det är svårt att tro att de fått för lite ljus. Fast för mycket värme gör ofta bladen mjuka o hängiga.

Som så många andra växter tycker de även om fuktig luft och bör inte bevattnas för mycket (min bror vattnade inte en citronplanta, som är snart 30 cm, på en och en halv vecka, o den hängde inte ens).
Halli
Min apelsinplanta tappade också alla löv i vintras (den var då ca 20 cm hög), då jag flyttade den till ett annat hus (svärmor har haft hand om den). Jag vet inte varför den gjorde det, men jag planterade om den och sedan har det växt ut mängder av nya blad. Nästa gång ska jag plantera den i citrusjord så att den får vad den behöver!
Dzad
Bör kanske också nämnas att jag har flera 1-2-åriga plantor, och jag har använt vanlig blomstermylla, ibland utblandad med sandigare kaktus eller såjord.
Lady Hamilton
Tyvärr kan cirtrusar vara lite "luriga" i bland. Och frösådda plantor som är små torkar väldigt lätt ut. Men ge inte upp utan ställ den bara lite avsides så att den inte får direkt sol. Så kanske den "hämtar sig" Att de skulle vara kalk känsliga känner jag inte igen.
Alexander-VG-zon3
plantera den i citrusjord å avhärda dne å sätt ut den . sätt den för st6 i skugga ne tid sen flytta sakta men säkert lite soligare sen tar du in den vid en temp på 0c sen en vintervila på +10c å extra ljuse . sen på våren av härdar du den sen sätter ute dne på en natt temp på +10c . du kan börja av härda den på vårne när dagrna är runt +10c .
jag har mina plantor ute nu i nord ca10-15c stora å dom verkar gilla det hart planterat dom i lerjord .
Lady Hamilton
Jag rekommenderar inte att plantera om den innan den verkar ha "hämtat sig" Omställningen av en omplantering kan vara väldigt påfrestande för en liten planta som inte mår bra. Men sedan kan du plantera om den och göra som flaxx säger "låta den stå ute fram till hösten och det börjar bli 0*för att sedan övervintra plantan ljust och svalt
(5-10* och det optimala är att använda sig av tilläggs belysning)
Jag har både stora citrusar som blommar och ger frukt. Men även små frösådda plantor som är ca 1 år nu. Även jag har mina plantor ute sommartid, precis som flaxx
Lycka till smile.gif

Tillägg
På vintern minskar man ner på vattningen men plantorna mår bra av att emellan åt få bladen duschade med svag näringslösning Detta gör även att risken för blad fall minskar vintertid då luften oftast är för torr
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 21-06-2006, 18:25)
Jag rekommenderar inte att plantera om den innan den verkar ha "hämtat sig" Omställningen av en omplantering kan vara väldigt påfrestande för en liten planta som inte mår bra. Men sedan kan du plantera om den och göra som flaxx säger "låta den stå ute fram till hösten och det börjar bli 0*för att sedan övervintra plantan ljust och svalt
Jag har både stora citrusar som blommar och ger frukt. Men även små frösådda plantor som är ca 1 år nu. Även jag har mina plantor ute sommartid, precis som flaxx
Lycka till smile.gif

Tillägg
På vintern minskar man ner på vattningen men plantorna mår bra av att emellan åt få bladen duschade med svag näringslösning Detta gör även att risken för blad fall minskar vintertid då luften oftast är för torr

jo det har du någ rätt i omplantering färvärrar kankse det smile.gif
Dzad
CITAT (Hamilton @ 21-06-2006, 18:25)
Lycka till smile.gif

Tillägg

De som blommar... Hur gamla är de? Är de frösådda?

Har förstått att mandarin, kumquat blommar som frösådda i de rätta förhållandena, medan t.ex. citron inte gör det (innan de är väldigt stora...?)
Lady Hamilton
CITAT (Dzad @ 22-06-2006, 08:44)
....Har förstått att mandarin, kumquat blommar som frösådda i de rätta förhållandena, medan t.ex. citron inte gör det (innan de är väldigt stora...?).......

Jag har också hört om frösådda plantor som börjar att blomma. Men oftast har det tagit många, många år. Och de som blommat efter bara några år har då endast haft enstaka blommor och ev någon enstaka frukt.
Mina plantor som blommar och ger frukt är köpta plantor och de är dyra i inköp just pga att de är säkerligen över 10 år och importerade från "citrus länder" Jag har tagit några bilder men tyvärr så hällregnar det idag.
Här är en bild på min citron som både blommar och har frukt. Den har jag ägt i drygt ett år. Citroner tar ca 1 år på sig att mogna.

Min "minicitrus" kumqut. Sådana kan man köpa lite var som hellst kostar kring 100-300kr. Min har jag haft i 3 år. Den blommar och ger frukt som inte är så goda att äta. Frukten mognar på 3-6 månader och kan sitta kvar ett par månader. Personligen tycker jag att det ärr svårt att hålla ett så litet träd i "snygg form"

Sedan har jag även ett mandarin träd som jag köpte "vanskött" för ett år sedan billigt. Jag klippte ner trädet och lyckades få till nya blad men det har blommat endast med en blomma än så länge

Överlag så har mina stora citrusar stammar som är ett par cm i diameter
Och de är köpta. Mina frösådda citrusar är ca 1 år och de visar inte tillstymmelse till att blomma men de är ju väldigt småa också 10-20cm höga. Personligen så tror jag inte att jag kommer att orka hålla desssa vid liv tills de blommar om 10-15 år som är vanligast OM de överhuvudtaget kommer att blomma. Nä jag rekommenderar de som vill ha citrus som blommar och ger frukt att köpa ett "färdigt träd" Men problemet med citrusar är just övervintringen och det är då de flesta citrusar dör.
Alexander-VG-zon3
fina fina citrusar hamilton
fast övervintringen klara man oftast om man har extra ljuse å kallt-till svalt .
jag har jju allal mina växter mer åt dte kalla hållet för då brukar det gå .
men som i lägenheter utan balkong kan det bli problem . annars så är mitt tips på övervintrig rätt så kallt ca0-7c . sen ha den ute till sista frosten å ta inn dne på natten å cverkligen ha den på dagen ute så lännge det går bara dte inte snöar på den . sen väl inne set den i ett rum å ha fönstrett öppet inte så så pass öppet så dte bler drag uten mer öppet så hella växten bler kall .
sen detså kallare mindre vatten å mindre ohyra å mindre bladafall men det får inte blli för kallt som -4c för då dör den men ner till 0c . sen även som hamilton sa det med näring verkar vara ett jätte smart tips wub.gif
Lady Hamilton
Och jag tar in mina citrusar innan det blir för kallt. Någon minusgrad kan jag accepter men inte mera. Jag vill inte riskera att de dör. Sedan placerar jag mina citrusar i min vinterträdgård (ca +10*) under lysrörsbelysning och där får de stå fram till sista frosten på våren. Då jag avhärdar dem lite innan de flyttar ut igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon