Åbo
Här en fråga till alla er som odlar ätbart på balkongen.

Jag har länge funderat på hur nyttigt det egentligen är att äta det som man odlar på sin balkong i en storstad/småstad. Hur förhåller ni andra balkongodlare till det?

Man läser hela tiden här på odla om folk som har kryddor, tomater, bär och annat på balkongen, men ingen säger något om alla avgaser och annat som måste hamna på allt det man äter.

Själv har jag enstaka kryddor, tomater och smultron på min stadsbalkong som dels är på andra våningen (ganska lågt ner med andra ord) och dels nära om inte direkt vid, en mycket trafikerad gata.

Problemet har aktualiserats i och med att min sambo absolut inte vill äta något som jag odlar på balkongen, vilket har fått mig att fundera.

Min mamma odlar, och äter, tomater på balkongen i centrala Stockholm. Hur gör ni? Bor ni alla ruralt i höghus med balkong?

Undrar en tveksam balkongodlare

redigerat stavfel
catlady
Jag har kryddor och tomat på balkongen, men med tanke på vad vi får i oss bara genom att bo i staden (t.ex. har vi balkongdörren öppen hela dagarna på sommaren) så tror jag inte att en liten tomat eller ett par blad salvia då och då gör varken till eller från!
Åbo
Jag har resonerat som du tidigare catlady. Nämligen just att vi får i oss så mycket ändå genom att bara bo i stan. Vi har också balkongdörren och fönster öppna dygnet runt på sommaren. Och andas gör man ju hela tiden!

Men min sambo tänker att det är värre när det samlas tungmetaller och sådant på grönsakerna/bären och i också för den delen. Men jag vet inte riktigt. En hel del av det vi köper i butiken är säkert odlat nära vägar och motorvägar och dessutom besprutat med ett och annat.
catlady
Ja, om vi bara visste vad de sprutar på det vi köper i affärerna! Jag tänker inte bry mig i år, men jag planerar att bo på landet långt från trafik en dag.
Men om du känner dig osäker så kan du säkert leta upp lite info om avgasers påverkan på nätet.
Åbo
Nu har jag kollat runt lite på nätet och det som rekommenderas (av naturvårdsverket och livsmedelsverket) är att man inte odlar storbladiga grönsaker närmare än 25 meter från starkt trafikerade vägar (dvs fler än 3000 fordon per dygn) och att man sköljer alla grönsaker och skalar all frukt som odlas nära vägar.

Länkar:

Odla utan gifter

Råd och rön
KURT
Om du läser lena Israelssons bok "cityodling", så vill jag minnas att hon hänvisar till någon undersökning om innehållet i grönsaker som odlats i staden. nu när inte bensinen längre innehåller bly så innehåller inte växter som odlats i staden så mycket gifter. Men framförallt odlar man så små mängder själv av det totala mat intaget att det är ointressant vad det innehåller egentligen!
Åbo
Tack för era svar! Det är ungefär så jag själv har resonerat också. Att det måste vara försumbart vad man får i sig av den ynkliga balkongodlingen. En annan femma vore det om jag odlade allt jag åt på balkongen!

Det där om att det inte är så mycket tungmetaller i avgaserna längre visste jag faktiskt inte om tidigare, så det var intressant att läsa om.
Jill-Ulrika
CITAT (KURT @ 21-06-2006, 14:35)
Om du läser lena Israelssons bok "cityodling", så vill jag minnas att hon hänvisar till någon undersökning om innehållet i grönsaker som odlats i staden. nu när inte bensinen längre innehåller bly så innehåller inte växter som odlats i staden så mycket gifter. Men framförallt odlar man så små mängder själv av det totala mat intaget att det är ointressant vad det innehåller egentligen!

Hade också tänkt tipsa om Lena Israelssons bok Cityodling i den här frågan rolleyes.gif

En mycket bra och inspirerande bok!
Linc
Hav tröst, det var faktiskt värre förr.

För 20 år sen så fick trädgårdsmöblerna ett tunt lager av svart sot efter att bara ha stått ute en vecka. (bor i centrala umeå).
Strök man handflatan över bordet så blev den svart... Nu märker jag inget av det längre.
Måste ju bero på avgasrening och miljöförbättringar. Här finns inga industrier- bara bilar.

En bekant till mig hade miljöfunderingar för några år sen. Han ansåg sig inte kunna köpa ett påskris på torget då kunde ju ha fastnat avgaser på kvistarna som skulle skada barnen om riset stod innomhus under påskhelgen unsure.gif

Här gäller det ju att inte falla i farstun för den värsta okontrollerade hysterin biggrin.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Linc @ 28-06-2006, 11:58)
En bekant till mig hade miljöfunderingar för några år sen. Han ansåg sig inte kunna köpa ett påskris på torget då kunde ju ha fastnat avgaser på kvistarna som skulle skada barnen om riset stod innomhus under påskhelgen unsure.gif

wink.gif Då är det nog värre med allergenet i påskriset/björkriset rolleyes.gif
Linc
RE: Jill-Ullrika.

Ett gammalt och kanonsäkert antiallergitips här är ju att strunta i att hälla vatten i påskrisvasen biggrin.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Linc @ 01-07-2006, 17:31)
RE: Jill-Ullrika.  

Ett gammalt och kanonsäkert antiallergitips här är ju att strunta i att hälla vatten i påskrisvasen  :D

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Låter som ett bra trick. Men "musöronen" då är de inte de man eftersträvar med påskriset huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon