|
mari_tres
21-06-2006, 13:30
Har två plantor blå bergallmo som jag köpte för ett år sedan, på två olika ställen för dyra pengar och har väntat med spännign sedan dess på denna fantastika blå färg som jag tidigare bara sett på bild. Nu har båda plantorna börjat blomma och INGEN av dem är blå!! De har båda en kraftigt lila färg, som visserligen är fin den med, men den är ju inte BLÅ!!! Grrrrr.... Ena affären har bytt ägare och den andra minns jag inte vart jag köpte (handlar överallt jag kommer åt...) Är det bara till att köpa nya eller blir de blå efter ett tag???
Jag har en Blå Bergvallmo som började blomma för andra säsongen igår. Den är definitvt blå redan från början! Kanske du kan använda den ena av dina att byta till dig en blå? Det låter i alla fall snyggt tycker jag.
kristerh
21-06-2006, 15:49
Min blå som varit blå i flera år är i år vit förklara det nån som kan... krister
Jag har 5 olika som blommar. Köpta som M. sheldonii (1), M. betonicfolia(1köpt + 1 frösådd) och M. grandis(2). Troligtvis är de sistnämnda M. 'Lingholm'. Av dem är 1 grandis, 1 sheldonii och 1 frösådd betonicfolia klarblå, resterande ljusare blå. Blomma nr två på samma stängel(!) på grandis var mer blålila, fransigare och mindre. Se mitt album BergsvallmoJag vet inte om någon sort av dem säkrare är klarblå...
Lady Hamilton
21-06-2006, 19:13
Får man "haka på" här med en fråga? Det är mitt första år med Blå bergvallmo, köpte en planta i Umeå på mässan och nu blommar en knopp men jag ser att det verkar bli fler........ Hur många knoppar brukar en Bergvallmo normalt ha? Edit Glömde att jag skulle bifoga en bild  (där av redigeringen)
kerstin z5-6
21-06-2006, 20:20
Stora ex kan ha mer än 10 knoppar de kommer nerifrån precis som du visar -Hamilton , din är en betonicifolia variant Är de lila -så förblir de lila Säkrast klarblå är shelidonii från köpta frö eller plantskola, en blå kan inte bli vit -men fröavkomman kan ..
Lady Hamilton
22-06-2006, 09:13
Tack kerstin. Jag upplever att min bergvallmo är ljusblå i färgen men nu ser jag på bilden att den verkar vara lila. i allafall tycker jag att "min" är vacker som den är. Jag blev intresserad av vallmon efter att att suttit småleende och läst era disskussioner. Men att även jag skulle "fastna"  Det kom för mig som en överaskning...........Men nu är jag här.......skall försöka att hålla liv i min bergvallmo även över vintern, det är väll det som är svårast. Men om jag bygger ut huset så att bergvallmon får eget rum med sovalkov o toa, halsduk, raggsockor och julklapp på julafton, då borde väll jag lyckas eller hur? I allafall så har även jag köpt en fröpåse för att försöka så egna, när jag läser på påsen så ser jag att det är samma sort som jag redan har Men testa skall jag i allafall göra.
kerstin z5-6
22-06-2006, 09:16
hm ... det behöver inga raggsockor -det är en växt från världens högsta berg  Nää vinteväta är döden .. 3m snö o 30 grader kallt -inga problem -snyggast blir de i jockmock !
Lady Hamilton
22-06-2006, 09:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2006, 10:16) ...Nää vinteväta är döden .. 3m snö o 30 grader kallt -inga problem -snyggast blir de i jockmock !............  Yes! Snö ock kyla brukar inte vara något problem här, får väll skotta upp den sista metern om vi endast får 2 m
Ni verkar veta vad Ni talar om, så jag lånar tråden för att lyfta mina funderingar. Blomman har nu släppt de första, yttre kronbladen, men fortfarande har inte den andra knoppen, i mitten öppnat sig fullt. Bara blå bladkanter kan anas... Finns det sådana här djur? MeconopsisNu skulle jag velat ha en digitalkamera....
kerstin z5-6
22-06-2006, 17:27
Ja , de kan ha mutationer eller vara en sådan variant - Denna är krusig -har knopparna tre o tre i var sitt vädersteck 
 Här syns att det kommer många blommor ur varje stjälk Hamilton vi verkar ha samma ljusblå Bergvallmo. Den blir bra stor med åren.
kerstin z5-6
22-06-2006, 20:57
Lady Hamilton
22-06-2006, 21:52
kerstin? Har du sått alla 30 plantor själv?
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2006, 21:57) Vackert! Fina färger du har där!  Är det Berberis det limefärgade?
kerstin z5-6
23-06-2006, 09:06
japp , berberis aurea -en bra samplanterings växt
mari_tres
03-07-2006, 20:23
Så här ser det ut hemma hos mig, men mina två "blå" vallmo...  Känns lite tråkigt... visserligen är den fin del lila med, men det ävar ju inte det jag betalade för och det är ju inte det jag vill ha...
Lady Hamilton
03-07-2006, 20:30
 Men jag tycker att dina lila är fina Måste nog införskaffa någon sådan också  Detta kommer nog att sluta med att jag får lov att bygga flera rabatter
kerstin z5-6
03-07-2006, 21:26
Det slutar alltid med nya rabatter ... jag gillar både de vita och de lila -men hade man tänkt sig en blå blir man kanske lite syrak
Lady Hamilton
03-07-2006, 21:38
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-07-2006, 22:26) Det slutar alltid med nya rabatter ... jag gillar både de vita och de lila -men hade man tänkt sig en blå blir man kanske lite syrak  Naturligtvis är det så.
Vad hette din meconopsis? Det finns ju faktiskt såna som är lila och ska vara lila.
/Åsa
Snöflinga
04-07-2006, 16:47
Avis jag blir  Min är bara stora blad och inte tillstymmelse till knoppar, vad kan det bero på ? Står halvskuggigt men jorden kanske är för välgödslad, spelar det någon roll
kerstin z5-6
04-07-2006, 20:03
Absolut inte -de gillar gödsel -är rosetten från iår ?
Snöflinga
04-07-2006, 22:56
Tja, köpte tre från Odla förra året ... små bebisplantor, varav en överlevde och det är den jag undrar över
Mina tog 3-4 år från sådd till blomma, så dina plantor kanske inte är tillräckligt gamla.
Nu lägger jag mig i med en "dummy"fråga (jag har aldrig sett en Bergvallmo i verkligheten). Jag fick Bergvallmofrön av Kerstin och av de fröna så blev det 45 plantor som jag har placerat ut på lite olika ställen. I en rabatt så har jag stoppat ner 30 st och jag är glad och tacksam om några överlever sitt första år. Flera av småttingarna har bildat (vad jag tror)"sidorosetter" Är det så de växer? Blir tuvorna större och större med med dessa sidorosetter eller är det jag som har "skolat om" slarvigt och fått flera plantor i varje kruka?  Jag börjar misstänka att jag planterat aldeles för tätt.  Hortensian som är på bilden är den stackare som jag "brännde upp" i och med att jag trodde den var avhärdad. Blomman som finns kvar är mot skuggsidan så den slapp solbrännan. Det kommer föresten minst fem nya knoppar på den så kanske det blir lite blomning på sensommaren. /Anki
kerstin z5-6
07-07-2006, 20:06
Det är Så de växer -vad jag kan se har avkomman samma monstruösa tillväxt som moderplantan   -de kommer att blomma nästa år -jag är stensäker , verkar välskötta:)
Farbror Blå
11-07-2006, 21:57
Nån som har sådana blå bergvallmo att dela med sej av? Skriv til mej i såna fall:)
kerstin z5-6
13-07-2006, 09:53
frö ? Om du vill så kanske
-för plantorna gillar varken delning eller att tas upp som små -de har pålrot ...
Alexander-VG-zon3
13-07-2006, 10:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-07-2006, 10:53) frö ? Om du vill så kanske
-för plantorna gillar varken delning eller att tas upp som små -de har pålrot ... hur många frön kan du dela med dig skickar dig ett pm tännkte mest så Farbror Blå får frönmen om du har fler så kankse jag edm eller ja jag skickar dig snart
Jag har köpt frön till Blå Bergvallmo två år i rad nu men fortfarande inte lyckats få någon att överleva ända ut till rabatten. I år var det inte ens ett enda frö som grodde, det måste ju ha varit nåt fel på dem.
kerstin z5-6
13-07-2006, 12:34
Lady Hamilton
13-07-2006, 13:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-07-2006, 13:34) ...........Varifrån har du köpt ? De enda jag lyckats med är jelittos -övrigas är mest döda frö -omogna eller falska " bergvallmofrö..........  Är detta kanske inte "äkta då"? Har 3 likadana..................  Men det kanske är för tidigt att kunna se ännu........... Jag beställde frön från Odla.
Förra våren beställde jag från Odla och de grodde men jag lyckades ta död på dem. I år beställde jag från Thompson & Morgan om jag inte minns helt fel. Det får nog bli en färdig planta istället om jag hittar det på nån handelsträdgård.
kerstin z5-6
13-07-2006, 17:18
Jag menar inte att plantor kan vara äkta eller falska" utan fröna ... =icke grobara , en del sorter producerar nästan bara ickefertila frö
Som sagt bara frö från jelitto har hållit måttet Numer sår jag av mina egna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|