Susanne i Linköping
Nu har jag fått lite klarhet i hur det ligger till med katten som tigger mat av mig. Ingen tycks veta varifrån hon kommer, men för ett antal år sedan flyttade hon in i grannens hönshus och skrämde bort alla stora råttor därifrån. Grannen ger den mat och p-piller, men det är tydligen inte lätt att få pillren att funka för hon har minst två ungar nu.

Förra ägarna till mitt hus matade katten och lämnade kvar en stor påse kattmat, öppen så att maten var åtkomlig för katten/katterna (det finns fler katter här men de tror jag har ägare). Eftersom katterna var vana att få mat här fortsatte jag att lägga ut mat men har flyttat ut utfodringsplatsen ur mitt förråd för att slippa kattpiss på möblerna i fortsättningen.

För några veckor sen tiggde den halvvilda kattan mat av mig. Torrfoder fanns i hennes skål så jag gav henne lite mjölk istället (först efteråt kom jag på att mjölk inte är bra för katter). Efter det kommer hon varje dag och tigger vid mjölkskålen, så hon får en liten mjölkskvätt i alla fall.

Nu till själva frågan: när jag kommer med mjölkförpackningen brukar hon fräsa åt mig! Hon ser inte ilsken ut, först hörde jag inte ljudet utan trodde att hon jamade väldigt lågt men senare upptäckte jag att hon fräser. Vet någon vad det kan bero på? Är det något slags konfliktbeteende (hon är väldigt skygg men låter mig klappa henne medan hon lapar mjölk)?
Airamya
Svårt att svara på utan att se kattens hela kroppspråk, men om hon är skygg så kan jag mycket väl tänka mig att det är hennes sätt att säga: "Kom inte för nära! Jag är rädd för dig".
Att ge henne mjölk kan vara olämpligt dock. Nu vet jag att det finns katter som tål det men eftersom du inte kan hålla koll på henne riktigt så tror jag det är bättre att ge henne vatten, det behöver hon. Annars finns det speciell kattmjölk att köpa har jag sett (vet dock inte hur bra den är).
Finns det ingen möjlighet att låta henne flytta in hos dig? Katter far ofta illa i det vilda. Hon skulle antagligen må gott av ett riktigt hem, avmaskning, sterilisering och mycket kärlek smile.gif
annie3
Jag skulle också kunna tänka mig att katten helt enkelt är väldigt skygg och rädd, men samtidigt vill den ju ha maten som du kommer med. Håller med föregående att kattan säkert vill visa att du inte får komma för nära. Hon blir säkert mer och mer van vid dig, och då slutar hon säkert till slut.

Finns det något katthem i närheten som du kan vända dig till med katten, om ingen annan kan ta hand om henne? Det tråkiga med såna här kattdamer är att om de inte blir steriliserade så genererar de fler halvvilda katter, vilket är ett problem. Om ingen kan låta henne flytta hem så kanske någon kan se till att hon åtminstone blir steriliserad? Men som sagt, ett katthem tar ju hand om sådana saker på ett bra sätt.

Lycka till!

Annie
catlady
Kattmjölk har ofta bara reducerat laktos, den är inte helt borttagen. Och eftersom laktosen kan framkalla kräkningar och hindra näringsupptag så kanske du kan ge kattan någon annat?
Det där med fräsandet är kanske att hon är på sin vakt, men kan också vara att det helt enkelt är det ljudet hon är van vid att göra - och att hon gör alltså det även när hon inte "menar" det. När man tar in halvvilda eller hemlösa katter märker man att de går igenom olika ljud över tid, som för att prova det vi reagerar på. Vi hade en fullkomligt tyst liten övergiven kattunge i ett par månader innan han lärde sig från de andra att prata. Nu snackar han med många olika gnäll och jam.
Om du funderar på att göra henne din så kan du prova att sitta ner och bara ta det lugnt bredvid henne medan hon äter. Då uppfattar hon inte dig som konkurrent om maten, utan istället någon som vakar över henne. Vilda katter tar sin tid, men de kan bli underbara husdjur om man har tålamod!
Och ja, om hon är halvtam och du vill fortsätta ta hand om henne så ta med henne till veterinären och kastrera henne. Sätt ett halsband på henne, avmaska och avlusa henne! Då får du kanske en vän för livet wub.gif
Kathy
Kattmjölk är hutlöst dyrt. Köp i så fall laktosfri grädde eller mjölk.
mekare
har för mig att man kan ge katter naturell yoghurt istället för mjölk.

minns jag rätt?
catlady
De flesta katter gillar alla sorters mjölkprodukter; mjölk, yoghurt, grädde, filmjölk, glass. Men majoriteten av katter tåler alltså inte laktos, eller dessa produkter överhuvudtaget. Laktosfria produkter är naturligtvis bättre, men det är inte alltid det fungerar heller. Är katten ett tamt husdjur är det lättare att hålla den under uppsikt för att se hur den reagerar (med diarré, kräkningar, viktminskning etc.), men oavsett är mjölkprodukter inget man ska ge katten varje dag!
Susanne i Linköping
Tack för alla svar!

Vatten har hon, finns hos hönsen. Och det är ingen stor mjölkskvätt hon får, och inte varje dag, möjligen varannan.

Ta in katten vill jag inte göra, bl a pga allergi. Sen är jag ingen kattmänniska direkt heller, bara lite allmänt välvilligt inställd till djur.

Här i byn bor minst ett halvdussin människor förutom mig, de skulle ha kunnat fixa katten för åratal sedan om de velat. Att komma som nyinflyttad och ändra på saker känns dumt.

Skulle jag fånga in och lämna katten till djurhemmet är risken att grannen skulle ta illa upp, kostar han på katten p-piller uppfattar han nog katten som sin mer eller mindre. Och inte vill han ha tillbaka råttorna i hönshuset heller. Lade jag ut pengar på kastrering kanske han tyckte det var OK, men med nyinköpt hus håller jag min budget ganska stram. Nya skor till mig själv kommer i alla fall före kattkastrering. När jag bott här ett tag kanske jag kan försöka göra en insamling till en kastrering bland grannarna, men i så fall vill jag lära känna dem först.

Om jag kommer på något annat som katten vill ha av det jag har hemma ska jag byta ut hennes mjölkskvätt. Ibland köper jag drickyoghurt (med fruktsmak), men det är väl knappast bättre? I övrigt har jag bara lite ost och vegetarisk mat, känns inte som någon typisk kattmat precis.
catlady
Katter ska helst av allt äta kattmat. Billiga varianter finns i varenda mataffär! Drickyoghurt har frukt och socker i sig, båda saker katter inte ska äta. Ost är samma som andra mjölkprodukter, men vegetariskt behöver inte alls vara fel OM katten får kattmat/kött/fisk från andra ställen! Se bara upp för röda saker som tomat och paprika (giftigt för katter), för mycket kryddor (dåligt för magen) och citrussmaker (gillar de inte alls). Men saker som kokt ris, potatismos, bröd, gurka, kokta morötter kan vara ett bra komplement. Undvik alltid gammal mat och kylskåpskall mat, det ger dem magproblem!
Jag förstår ditt dilemma som nyinflyttad. Det finns så många katt"ägare" som låter sin katt springa vind för våg, utan rätt mat, okastrerad och ovaccinerad! Ofta kommer hemlösa ungkatter till dem, får mat lite halvregelbundet, och stannar därför - men blir aldrig ett "riktigt" husdjur. Men ju fler som ser efter katten desto bättre naturligtvis!
Susanne i Linköping
Bröd brukar jag ha hemma, catlady, det ska jag testa nästa gång kattan kommer och tigger! smile.gif
Whiskuchi
Ost är ingen fara, även om katter vanligen är laktosintoleranta är laktoshalten så låg i ost så de klarar av det smile.gif Jag hade inte gett katten bröd, då det är helt onödig bukfylla (katter kan inte tillgodogöra sig näring ur vegetabilier). Bättre att köpa en burk kattmat då och då istället, tex Mjau har väldigt bra näringsinnehåll och innehåller svenskt kött.

Det finns en del katthem som fångar in och kastrerar katter (och sätter tillbaka dem - det går inte att hitta hem till alla), kanske finns det nåt i närheten? Annars kan du tipsa grannen om att en kastrat ofta är en bättre jägare än en fertil katt - den slipper ju distraheras av hormoner wink.gif
catlady
Det är inte helt sant att katter inte får näring ur vegetabilier, även om de oftast använder fibrer så som vi människor gör; för att underlätta matsmältningen. Om man läser innehållsförteckningen på kattmat innehåller de nästan alltid någon grönsak eller stärkelse.
Naturligtvis kan man inte mata katter med brödskalkar! Det var inte så jag menade. Jag gav bara exempel på saker katter KAN äta. Men jag håller också fast vid att det är MYCKET bättre att ge dem riktig kattmat!
Whiskuchi
Dessvärre innehåller allt för många foder vegetabilier ja. Men inte för att katten behöver dem utan för att de är ett billigt fyllnadsmaterial i maten. Katten är byggd för att äta smågnagare, det enda vegetabiliska de får i sig då är det som bytet har i magen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon