Full version: Akleja
Elisabeth P
Kanske låter lite skumt, men saken är den att jag nu har tre olika aklejor som alla är namngivna pastellakleja.
De är även olika i formen, jättefina allihopa, men så olika.
Kan jag lita på att de ser lika dana ut nästa år? Jag tror mig ha läst att frösådda aklejor gör som de vill, men den planta som blommar nu blommar den även nästa år och i så fall med lika utseende?

Lisa
Eva 33c
Svar Ja!
Ursprungsplantan förblir likadan år efter år, det är bara de fröplantor som de kan ge upphov till runtomkring sig som man inte vet något om. Det är det som är så spännande biggrin.gif
Elisabeth P
Det låter kul biggrin.gif
Nya spännande plantor samtidigt som jag får behålla de vackra som jag nu har.
Gäller detta även om de jag nu köpt skulle vara hybrider? för hybrider är väl frösådda?

Lisa
Eva 33c
Javisst. Själva plantan kan aldrig förändras oavsett ursprung, den är vad den är. Vill du ha en till identisk så är det sticklingar eller delning som gäller. Får du nya småplantor (och det får du garanterat...) så spara dem du gillar, de förändras inte heller. Du kan flytta dem när du sett hur de ser ut i färgen till någon passande plats. Eller så låter du dem hållas, själv har jag aklejor överallt. De brukar vara rätt duktiga på att hitta rätt själv, en mörkt vinröd variant har växt upp mitt i ett bestånd av rödbladiga lysingar, den gör sig otroligt bra just där.
Limeblossom
Mina har också hittat förtjusnade platser smile.gif
Elisabeth P
Tackar, det är bara till att vänta och se vad som kommer dyka upp i min trädgård.

Lisa
Mia, zon 3
En pastellakleja kan ha väldigt olika färg mellan olika plantor, för det finns mängder med namnsorter, och de korsar sig som sagt hej vilt. Visst är det spännande? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon