catlady
Jag har grott avokado, mango, clementin och äpple, och skulle gärna vilja få dem så stora som möjligt i kruka. Därför har jag några frågor:

- Har läst att mangon har pålrot; Hur hög kruka behöver man om man vill att själva trädet ska bli runt en meter högt eller mer?

- Hur gör man för att få avokadostammen som ett riktigt träd; åtminstone ett par cm tjock och barkig?

- Blir clementin och äpple riktiga träd automatiskt med tiden om de får stora krukor, eller är där saker man ska tänka på?

Tacksam för alla tips! smile.gif
catlady
Jag skickar upp igen... Någon som har några tips att ge?
KURT
Läs gärna boken "Kulturväxter i kruka" av Johan Lemte
Förlag: Förlagshuset Nordens Grafiska AB - Coron"
catlady
Den låter intressant (jag googlade)! Tack för tipset smile.gif
catlady
Men fanns det verkligen ingen annan som vet något om dessa? Please! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Växterna kan bli lika stora som ute i naturen där de växer bara du ger dem rätt klimat + tillräckligt stora krukor. Teoretiskt sätt skulle du kunna lyckas få avokadon till fullväxt jätteträd i kruka ifall du hade ett jättehögt växthus med klimatanläggning + en av de största krukorna i världen.
catlady
Ja, stora krukor kommer jag naturligtvis investera i - men växthus har jag tyvärr inget... Men har du något tips på hur man gör avokadon mer trädlik med tjockare stam, även om man håller den lite mindre (1-2 meter)?
Kommu
CITAT (catlady @ 25-06-2006, 16:16)
Ja, stora krukor kommer jag naturligtvis investera i - men växthus har jag tyvärr inget... Men har du något tips på hur man gör avokadon mer trädlik med tjockare stam, även om man håller den lite mindre (1-2 meter)?

Det undrar jag också, någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärning + tid är det som krävs. Stammen blir tjockare med åldern + man får väl beskära trädet som man gör med bonsaier ifall det efter några år blir för stort.
catlady
Då är det alltså tålamod som gäller med avokadon... jippie wink.gif

Mitt lilla mangoträd verkar däremot helt förvirrat. Det lägger all sin energi på att få stora långa blad (längre än trädet är högt!) men växer inte mycket på höjden. Har plockat bort de 5 största bladen, men då gör det bara de andra bladen större. Varför koncentrerar det sig inte på att växa på höjden istället? Gör jag något fel?
Det står i halvskyddat söderfönster, i en kruka som är dubbelt så djup som trädet är högt. Och får både mycket vatten och näring. blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Plockar du bort bladen satsar växten all energi på att ersätta den förlorade bladmassan troligtvis därför bladen blev större, större blad = mer bladmassa.
catlady
Ok, då var det ingen vits med det. Trodde verkligen att om jag tog bort några blad så skulle den använda mer av energin till att växa... Är det kanske normalt för ett mangoskott att ha oproportionellt många och stora blad? Det blir väl till att utöva tålamod där också... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon