Full version: Löss på växterna!
Tjoppa
Jag har varit så glad i år för att jag inte har fått några löss på växterna som jag har på balkongen ännu! Men så fick jag se att det har minsann börjat komma såna där äckliga pyttesmå grå löss som bara sitter stilla och suger(?) på växten.
Hur får jag bort dem? Jag har hört att man kan köpa något som man stoppar i jorden, är det nåt att ha?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är prydnadsväxter som sitter i kruka fungerar provadokapslarna som man trycker ner i jorden utmärkt. växten suger upp giftet så giftet finns inuti växten och alla löss som suger växtsaft dör ca 6v. ska giftet kunna finnas kvar i plantan. Det tar några dagar innan giftet tas upp av växten.
Tjoppa
Det låter ju bra! Det ska jag kanske prova.
Det enda jag funderar på är om myror som går i mina krukor dör (eller om de tar nånting från lössen till mat)? Eller humlor och bin som kommer till blommorna?
Det vill jag ju inte. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon