Full version: Dagliljor.
Kortis
Jag har (vad jag tror och andra säger) orange dagliljor. Min mammas gula dagliljor blommar nu men mina visar inte tecken ens till att bilda blommor.De han blommar varje år utan problem.Kommer inte i håg riktigt när de har blommat.Undrar nu om olika sorters dagliljor blommar olika tid på sommaren eller om mina har gett upp nu.De är gamla och har troligen stått där i många år..Dessutom funderar jag på att sätta orientalisk vallmo runtom dagliljorna.Kan det fungera tro?
Tezzla
De flesta Dagliljor brukar väl blomma i Juli. Jag har en hel del kraftiga Dagliljor men de har heller inte visat några tecken på att vilja blomma, men de kommer nog.

Dagliljor gillar inte att flyttas har jag för mig, men man bör dela på dem med jämna mellanrum för att de inte ska "tröttna". smile.gif Kanske dina skulle behöva lite delning nästa vår?
Kortis
Kanske det! Har faktiskt inte tänkt på det men det är väl inte helt otroligt eftersom de säkert stått på samma ställe och inte gjorts något med på många år.De har fått lite ny jord och gödsel på våren de åren vi bott här men det är allt.Tack för tipset!
Berith
Mina gula dagliljor blommar nu, men dom oranga brukar dröja ett tag till. Har inte tänkt på mer exakt när, bara att dom inte blommar samtidigt. rolleyes.gif
colamor
Jag har delat och flyttat runt mina dagliljor lite som det passar mig...
Inte på våren utan höst i stället. Och det har funkat bra. Ofta gör jag saker som jag sen får veta att man inte skulle ha gjort så...wub.gif
Trial and error är det som gäller hos mig... men det är skönt att ha detta forum att få ideer från.... biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De gula blommar för fullt här med.

Tyvärr har jag inte så mycket plats att jag kan odla några enbart för att äta, blomknopparna är ju riktigt goda (daglilja är på många håll i asien en grönsak och det är blomnkopparna man brukar äta). Jag får nöja mig med ett litet smakprov ur rabatterna max någon gång per år (snabbfrästa i smör, inte i soppa som man brukar använda dem i asien).
malin72
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2006, 09:37)
De gula blommar för fullt här med.

Tyvärr har jag inte så mycket plats att jag kan odla några enbart för att äta, blomknopparna är ju riktigt goda (daglilja är på många håll i asien en grönsak och det är blomnkopparna man brukar äta). Jag får nöja mig med ett litet smakprov ur rabatterna max någon gång per år (snabbfrästa i smör, inte i soppa som man brukar använda dem i asien).

VA ohmy.gif ohmy.gif ojoj vad lite man vet om det man har på tomten laugh.gif laugh.gif
äta dagliljor tongue.gif
Rossi
Vi har stora knoppar i våra men ingen av dem har slagit ut än.
Gossen Ruda
Jag tycker att mina dagliljor får nya krafter när jag gräver upp dom och ibland flyttar dom en bit, åtminstone dom gula. Blomningen året efter blir mycket bättre. Möjligen går det lika bra med lite extra gödning.
Kortis
Tack!
vad skönt att kunna få lite tips och råd om hur ens växter vill ha det för at må bra och ge så mycket glädje som möjligt.
Betty
Plantera dagliljor grunt. Sätter du dem för djupt så blommar de mycket sämre, med en lite otur så kan blomningen helt utebli.
Kortis
CITAT (Betty @ 26-06-2006, 12:42)
Plantera dagliljor grunt. Sätter du dem för djupt så blommar de mycket sämre, med en lite otur så kan blomningen helt utebli.

[QUOTE]
De här dagliljorna har nog stått på samma ställe väldigt länge.det är en gammal trädgård som vi flyttade in i för 2 år sedan.dagliljorna har blommat 2 sommrar redan sedan vi flyttade in så jag tror inte det har med planteringen att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon