Full version: Rabatt i skogen,
Margith
För 2 år sedan röjde jag sly i skogen vid tomtgränsen och lämnade bara de stora träden. Nu växer det en matta av Midsommarblomster där, det är jättefint nu när de blommar wub.gif men resten av sommaren är det ganska trist...
Området är så stort att jag skulle kunna göra en upphöjd rabatt där och ändå ha kvar tillräckligt av min äng av Midsommarblomster, men vilka växter klarar av att leva där?
Området har sol från tidig morgon till sent på kvällen, men träden är stora så solen har svårt att komma ända ner.
Vilka släkten av växter skulle klara av det här?
Midsommarblomstrena får mig att tro att familjen Geranium kanske klarar sig?
Familjen Anemone?

Rätt eller fel?
Fler förslag?
foolishRice
De du nämnt låter vettiga. Några fina bräkenväxter/ormbunkar är ju alltid trevligt.
Daggkåpa och hosta kan vara schysst också.

Ev. krollilja ?

/markus
Margith
Hostor.. att jag inte tänkte på dem smile.gif Hos mig är det snigel-mat, men i en upphöjd rabatt får sniglarna det svårt tongue.gif och krolliljor ska absolut provas, de blir perfekta smile.gif
Jag tror att rabatten behöver blommande växter, gärna i starka färger, annars är risken stor att hela rabatten "försvinner" in i skogen...
Betty
Rhododendron
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon