Jag bor i zon 4 och på min tomt finns en gammal vresroshäck som aldrig blivit omskött.
I våras gallrade jag ur den rejält och det har kommit mycket nya skott + massa rotskott. På allt det nya är det massor av bladlöss. Hur blir jag lättast av med dom på ett miljövänligt sätt? Häcken är 25 m lång så såpvatten kanske blir väldigt jobbigt? Om ni ändå tycker såpa går det bra med gul såpa då? (Jag har massor hemma nämligen

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat rensa ur allt ogräs. Det är hur mycket som helst! En granne sa att jag borde lägga täckbark under när jag har rensat. Men är inte det dumt när det är en massa rotogräs? Det är ju svårt att få bort allt. Och så gränsar den till gräsmatta med kvickrot. Några förslag?
Sen är jorden i häcken dålig. Det är delvis lerjord som är den befintliga jorden och sen är det sandjord. Där är det lätt att rensa bort ogräset men den känns inte särskilt näringsrik. Jag tänkte att jag kanske kunde lägga på hästskit från ett närbeläget stall så får maskarna dra ner den i jorden och så får den ju gödning också. Är det bra tror ni? Jag vet inte alls vad vresros gillar för gödning om den ska ha någon.
Sen funderar jag på om det var dumt att bara gallra ur häcken. Jag kanske skulle tagit ner den helt? De flesta av grenarna som jag lämnade kvar i våras är väldigt glesa långt upp på stammen och flera lever inte alls. Alla nya skott ser däremot fina ut förutom bladlössen. Ska jag ta ner den helt nästa år? Eller ska jag göra det i sommar? Eller ska jag bara gallra bort det som jag lämnade kvar i våras?
Hjälp mig gärna för jag vet som synes ingenting om vresrosor...