Full version: Vresroshäck
Karrolina
Hej!

Jag bor i zon 4 och på min tomt finns en gammal vresroshäck som aldrig blivit omskött.

I våras gallrade jag ur den rejält och det har kommit mycket nya skott + massa rotskott. På allt det nya är det massor av bladlöss. Hur blir jag lättast av med dom på ett miljövänligt sätt? Häcken är 25 m lång så såpvatten kanske blir väldigt jobbigt? Om ni ändå tycker såpa går det bra med gul såpa då? (Jag har massor hemma nämligen smile.gif )

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat rensa ur allt ogräs. Det är hur mycket som helst! En granne sa att jag borde lägga täckbark under när jag har rensat. Men är inte det dumt när det är en massa rotogräs? Det är ju svårt att få bort allt. Och så gränsar den till gräsmatta med kvickrot. Några förslag?

Sen är jorden i häcken dålig. Det är delvis lerjord som är den befintliga jorden och sen är det sandjord. Där är det lätt att rensa bort ogräset men den känns inte särskilt näringsrik. Jag tänkte att jag kanske kunde lägga på hästskit från ett närbeläget stall så får maskarna dra ner den i jorden och så får den ju gödning också. Är det bra tror ni? Jag vet inte alls vad vresros gillar för gödning om den ska ha någon.

Sen funderar jag på om det var dumt att bara gallra ur häcken. Jag kanske skulle tagit ner den helt? De flesta av grenarna som jag lämnade kvar i våras är väldigt glesa långt upp på stammen och flera lever inte alls. Alla nya skott ser däremot fina ut förutom bladlössen. Ska jag ta ner den helt nästa år? Eller ska jag göra det i sommar? Eller ska jag bara gallra bort det som jag lämnade kvar i våras?

Hjälp mig gärna för jag vet som synes ingenting om vresrosor...

biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlössen minskar du ner med en kall stråle från vattenslangen helt blir man ändå aldrig av med lössen.

De grenar som inte lever kan du ta bort nu.

Hästskit varje år eller med några års mellanrum tycker nog roshäcken är toppen, gödseln bör läggas på på våren men man kan även lägga på ungefär fram till midsommar, rosor ska inte gödslas för sent då kan de få svårt att avmogna.

Klipp ner alla gamla grenar nästa vår och låt de skotten som kommit i år få vara kvar.

Har man mycket dagstidningar så kan man lägga blöta dagstidningar under häcken allteftersom man rensar och sedan täcka tidningarna med ett lager täckbark det brukar hålla det mesta av ogräset borta det håller dock bara 1-2år så man brukar få göra om det med jämna mellanrum.
Kajsa
Det är bladlus sommar, har löss på nästan alla rosor. Dra ut vatten slangen och spruta hårt, men tyvärr räcker inte en ggn, men själv tycker jag det är enklare än såpvatten. Hästgödsel är bra men snart då, efter juli är det väl långt fram emot sommaren.
Jag skulle klippa ner häcken nästa vår mars/april så blir häcken jämn, fin.
Ogräset ja det är väl bara att rensa, en bit i taget, finns väl inga genvägar.
Har aldrig haft täckbark under rosor, men det kan säkert andra svara på,
men jag antar ogräset måste bort noga först.
Karrolina
Tack för svar! smile.gif

Det blir till att dra fram vattenslangen då! För jag antar att det inte är bra att låta bladlössen sitta kvar? Det skadar väl växten på nåt sätt va? (Jag är nybörjare som ni märker!)

Jag njuter faktiskt av rensningsarbetet! Jag har tidigare inte alls gillat den där vresroshäcken. Men den är redan mycket finare med den beskärning jag gjort och rensningen. Så det känns lite kul. Den har fått ett nytt värde. Jag hade faktiskt tänkt gräva bort den nån gång i framtiden när vi har råd men nu har jag kanske ändrat mig..

Det är kul när man som ny hus- och trädgårdsägare faktiskt kan få saker finare och inte misslyckas med alla nya projekt!
Kajsa
Bladlössen suger på blad och knoppar så dom kan förstöras,
i år är det massor, hua. Var glad för din vresros häck, det är
inte många rosor som är så tuffa, friska, bara lössen som bråkar.
Och så blommar Rugosa rosorna mycket till senhösten.
Om du beskär till våren, skär ner den till 20-40 cm, alla grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon