johanring
-edit 2006-07-10-

NYA FOTON 10/7

30 tomater på 6 plantor. Många av dem pingisbollsstora. Undrar hur höga plantorna kommer att bli?!?! Bambupinnarna börjar bli för korta....

Se på bilderna på:

http://www.johansdotter.se/htmldoku...ent/tomater.htm
åsgård
Du kan nog lugnt åka på semester.6-8 veckor eller mer innan de är mogna.
Först skall de växa till och sedan är det en mogningstid på några veckor.
Men....
Du har väl inte tänkt att ha dom i de små krukorna väl? Du behöver minst 10 liters krukor, helst 20 liters om du skall få något utbyte av plantorna.
Åsa, mälardalen zon 2
6-8v från blomning till skörd är inte ovanligt. Olika sorter är dock olika snabba.

Jag tycker det ser ut som en sort som tjuvas jag och de brukar inte vara så enormt snabba + de blir stora, du kommer behöva större krukor till dem ca 15-20 liter.
johanring
Hej och tack för svaren. Jag hade tänkt att plantera 3 av dem i en trädgård, och de andra 3 i större krukor, ska jag försöka få ner stammen en bra bit ner i jorden och liksom täcka de första "utstickarna"?
Bör de planteras om nu direkt?

// Johan
johanring
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-06-2006, 19:33)
6-8v från blomning till skörd är inte ovanligt. Olika sorter är dock olika snabba.

Jag tycker det ser ut som en sort som tjuvas jag och de brukar inte vara så enormt snabba + de blir stora, du kommer behöva större krukor till dem ca 15-20 liter.

*går ner till affären och köper jord* smile.gif
*Stintan*
Japp du ska sätta dom så djupt du kan. Du måste också ha en lång stödpinne, tomater blir ju höga, som du kan binda upp dom vid annars kommer dom att vika sej och gå av. Sen ska du tjyva dom dvs ta bort alla skott som kommer i bladfästena. Det ser åtminstone som sagt ut som om det är en sort som ska tjyvas och det borde stå på fröpåsen. rolleyes.gif
johanring
CITAT (johanring @ 21-06-2006, 19:09)
Se kommentaren nedan istället....

Nu har jag uppdaterat bilder på min hemsida. Kolla på

http://www.johansdotter.se/htmldokument/tomater.htm

När blir de ätbara tror ni?

MVH
Åsa, mälardalen zon 2
6-8v från blomning till ätbar frukt brukar vara vad det tar, när frukterna blivit av rätt storlek är de gröna ganska länge innan de börjar skifta till rött (eller någon annan färg beroende på sort).
johanring
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-07-2006, 00:40)
6-8v från blomning till ätbar frukt brukar vara vad det tar, när frukterna blivit av rätt storlek är de gröna ganska länge innan de börjar skifta till rött (eller någon annan färg beroende på sort).

Ok, och det betyder alltså att jag bör kunna skörda röda tomater om ca 4 veckor då förmodligen..... Låter ju kanon. Vad tycker du om om låd-lösning. Jag märkte iallafall en klar förbättring i växtlighet bara på ett par dagar. jag har 80 liter jord och har haft i näring 2 ggr/ vecka och duschar bladen varje dag med vattenspruta. De verkar må rätt bra i alla fall....
Gurkan
ÄNTLIGEN !!! laugh.gif

Det ser skitbra ut, plantorna ser jättefina ut ... lådan borde också funka bra. Ju större desto bättre.

Hade jag varit dig så hade jag dock varit lite försiktig med vattensprutan, tomater får gärna angrepp av olika sorters bladmögel m.m. som gynnas av att det är fuktigt på bladen, speciellt om du duschar på kvällen och det förblir fuktigt hela natten.

Se nu till att du har nån pålitlig som vattnar när du är på semester ! Dvs. nån som vattnar och INTE äter upp eventuella mogna tomater ! smile.gif
johanring
Tackar tackar.

Bra det där om att vara försiktig med vattensprutan. det hade jag inte tänkt på alls. Tycker bara att det är skönt att gå ute på balkongen och fixa med tomaterna. Jag har vansinnigt o-gröna fingrar, men nu verkar de i allafall bli massor av tomater + att jag har lyckats hålla liv i en planterad citronkärna i 12 år, så nu är det ett 160 cm högt träd, som förhoppningsvis ger frukt om 3 år!!
Gurkan
CITAT (johanring @ 06-07-2006, 01:03)
Tackar tackar.

Bra det där om att vara försiktig med vattensprutan. det hade jag inte tänkt på alls. Tycker bara att det är skönt att gå ute på balkongen och fixa med tomaterna. Jag har vansinnigt o-gröna fingrar, men nu verkar de i allafall bli massor av tomater + att jag har lyckats hålla liv i en planterad citronkärna i 12 år, så nu är det ett 160 cm högt träd, som förhoppningsvis ger frukt om 3 år!!

Nån här på Odla har som signaturtext ... "Det finns inga gröna fingrar, bara skit under naglarna" eller nåt sånt. Det säger ganska mycket, det är bara att hålla på så går det bättre och bättre.

Och har du kunnat odla upp ett eget citrusträd så kan du ju inte var helt talanglös !
Magdis
Mina tomatplantor har inte blommat än. Jag hyser inga större förhoppningar om att det ska bli några tomater men de luktar gott och är trevligt sällskap på altanen ändå! smile.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-07-2006, 01:25)
Mina tomatplantor har inte blommat än. Jag hyser inga större förhoppningar om att det ska bli några tomater men de luktar gott och är trevligt sällskap på altanen ändå! smile.gif

Hav förtöstan min vän ... så länge det växer finns det hopp !

Dina plantor är snabba när dom väl sätter fart och börja blomma.

Finns där inga antydningar till blomklasar alls ? Dom klarar sig ute till natten före första frostnatten ... det är mycket sommar kvar.
Magdis
Jag ser ingen antydan till blomklasar iallafall. Men de kanske kommer. De kanske inte trivs riktigt i sina krukor, de kanske är för små. Det är av den storleken som man köper rosenbuskar i. Eller så är det för varmt för dem, de ser allt lite slokörade ut.
Magdis
Nu ljög jag! ohmy.gif Jag var ute och granskade plantorna nu och ser att det faktiskt har kommit blomknoppar. Då kanske det blir tomater så småningom också! smile.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-07-2006, 12:38)
Nu ljög jag!  :o Jag var ute och granskade plantorna nu och ser att det faktiskt har kommit blomknoppar. Då kanske det blir tomater så småningom också!  :)

Sa ju det ... när ska du lära dig lyssna !!!

Dessutom är det fult att ljuga ... gå och tvätta munnen med tvål nu. laugh.gif
johanring
Testa att byta till större krukor, alternativt gör som jag har gjort, en jättelåda, med dräneringshål. Plantera djupt och kör i lite extra näring ett par gånger, så lovar jag att det kommer att bli mycket bättre fart på växtligheten. Det blev det för mig!!

Och vatten. Vatten, vatten, vatten
Magdis
CITAT (Gurkan @ 06-07-2006, 14:10)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-07-2006, 12:38)
Nu ljög jag!  ohmy.gif Jag var ute och granskade plantorna nu och ser att det faktiskt har kommit blomknoppar. Då kanske det blir tomater så småningom också!  smile.gif

Sa ju det ... när ska du lära dig lyssna !!!

Dessutom är det fult att ljuga ... gå och tvätta munnen med tvål nu. laugh.gif

Hihi! Ja ja....jag ska! Vaddå lära mig lyssna förresten, jag lyssnar väl alltid på dig? rolleyes.gif
Magdis
Här är en närbild på en av mina tomatplantor. Jag har ringat in det jag tror man ska noppa bort, stämmer det?

Lady Hamilton
Japp! det är tjuvar......
Magdis
ska genast ut och tjuva tomater! (det låter som nåt brottsligt!) laugh.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 16:17)
ska genast ut och tjuva tomater! (det låter som nåt brottsligt!) laugh.gif

Oups ... vilken planta är det ? Bloody Butcher ? Ser ut som den på bladen.

Det är isåfall en busktomat och skall INTE tjuvas !!!
Magdis
CITAT (Gurkan @ 08-07-2006, 18:29)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 16:17)
ska genast ut och tjuva tomater! (det låter som nåt brottsligt!)  :lol:

Oups ... vilken planta är det ? Bloody Butcher ? Ser ut som den på bladen.

Det är isåfall en busktomat och skall INTE tjuvas !!!

Hjäääälp! Det värsta är att jag inte har en aning om vilken tomat som är vilken, lapparna försvann nån gång när jag planterade om! wub.gif wub.gif

Men om du säger Bloody Butcher så är det nog så, jag har ju fått dem av dig. Så nu kanske det inte blir några tomater alls iallafall då? sad.gif
johanring
CITAT (johanring @ 21-06-2006, 19:09)
-edit 2006-07-05-

Hej!

NYA FOTON 10/7

Se på bilderna på:

http://www.johansdotter.se/htmldoku...ent/tomater.htm

Kolla dagens kort. Blir nog en tomatplantedagbok av det här.... ohmy.gif
jennie78
När jag har läst allt detta så uppstår frågor.... Näring till tomaterna? I form av vadå? Det händer att jag petar ner ett par korn med konstgödsel men finns det något som är bättre? Mina tomater är cirka 1,2 meter och ett par gröna tomater håller på att ta form men det kunde ju ha varit fler... De står i växthus och jag vattnar rejält varje dag!

/Jennie
johanring
Jag kör med blomstrars vanliga växtnäring 2-3 ggr per vecka och det funkar bra för mig iallafall. Jag har också som ett växthhus, eftersom det är en inglasad balkong, och det kommer 2-3 nya tomater per dag just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon