stina
Min roskompis har fått stora problem med sina rosor i år. Det är någon slags stor skalbagge som biter av dom nya skotten. Dom biter inte av dom helt, men tillräckligt mycket för att skotten ska vissna. Det är alltså stjälkarna som får gnagskador. Hon har inte hittat någonting skrivet om detta så jag lovade henne att fråga er här om ni vet vad det kan vara för skalbagge och vad hon skulle kunna göra för att stoppa problemet. Hon plockar för hand så fort hon ser någon, men tyvärr är dom snabbare....

/Stina
Gossen Ruda
Det hade varit lättare med en beskrivning av baggarna eller kanske en bild.
Åsa, mälardalen zon 2
Stor skalbagge brukar det inte vara men normalt sett brukar det vara jordgubbsviveln som knipsar av rosknopparna och den är ganska liten.

Bilder och text om jordgubbsviveln hittar du i denna artikel från svenska rosensällskapets hemsida
KURT
Fast även andra skalbaggar kan ju ge sig på rosorna.
stina
Tack! Det konstiga är att den gnagar på dom nya grenarna, inte på blommorna eller bladen. Jag ska höra med henne om hon har någon bild på eländena.

/Stina
amaira
CITAT (stina @ 22-06-2006, 15:21)
Jag ska höra med henne om hon har någon bild på eländena.

/Stina

Det kan ju kanske räcka om hon berättar exempelvis storlek, färg, och form på skalbaggen?
stina
Hon visade mig en bagge irl och den var ca 1 cm lång, mörkbrun med ljusare små fläckar. Stenhård på skalet.
amaira
CITAT (stina @ 25-06-2006, 16:28)
Hon visade mig en bagge irl och den var ca 1 cm lång, mörkbrun med ljusare små fläckar. Stenhård på skalet.

Oj, jag har faktiskt ingen aning, inte en enda "klocka som ringer".
Väntar med spänning på någon som vet mera.
stina
Hon ska skicka in en av baggarna till Naturhistoriska riksmuseet. Dom har en "jourhavande biolog" som förhoppningsvis kan tala om vad det är.

/Stina
stina
Nu har hon fått veta vad det är - det är ollonborrar. Normalt ger dom sig tydligen på skog, men hon har nyligen fällt träd där hon nu har sin rosplantering. Stora problem ger den, den gnagar av dom nya rosskotten. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon