Karamell
21-06-2006, 20:20
Förra sommaren köpte vi ett ynkligt litet japanskt körsbärsträd. Men det växer och frodas och har belönat oss med rikligt blomning i vår. Nu skjuter det ut grenar längs stammen - och den ska ju vara ren från sånt. Men när ska jag skära av dem? Nu? I höst? Nästa vår? Den ser lite rolig ut med en lång kal stam och så en gren rätt ut där på mitten...
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2006, 22:17
Den bästa tiden att klippa i körsbär är under JAS (Juli, Augusti, September). Körsbär brukar inte beskäras så enormt mycket men skott på stammen kan man alltid ta bort + skott från grundstam, dubbeltoppar, sånt som är dött eller sjukt.
Karamell
22-06-2006, 09:26
Oki JAS ska jag lägga på minnet. Knipsar av skotten lite längre fram då. Tusen tack!
Hej!
Vi köpte också ett litet ynkligt japanskt körsbärsträd som nu andra året blommade jätte vackert. Tyvärr är det något som angriper bladen efter det. Små svarta flugor som väver in skotten och lämnar bladen bruna och håliga. JAg provade spruta med vatten och lite såpa men det hjälpte inte nämnvärt.
Några råd?
Mvh
Cissi/Uppsala
Lemonne
21-07-2006, 21:53
Jag fick samma problem med mitt körsbärsträd, men spolade några gånger med kraftig stråle med trädgårdsslangen, då försvann det värsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.