Full version: Avenbok
Madeleine1
Vi gör om trädgården på jobbet och de växter som man annars bara skulle kasta skänks till personalen!!! wub.gif

Jag har fått ett tjugotal avenbok på 1.5 m som vi ska använda som häck. Jag fick en liten fundering dock när jag surfade runt och läste om avenboken. Den ska tydligen toppas först när den nått den höjd man vill ha. Kruxet med dessa är att de varit toppade vid 1.50 och vi skulle vilja ha häcken lite högre. Är det möjligt eller blir det fult?

Läser också att "tre på en meter" är lämpligt, men innebär de en avenbok var 50 cm eller var 33 cm? wacko.gif
Gossen Ruda
Lämpligt avstånd är 1/3 meter, dvs 33 cm. Det är inga problem med att släppa upp den till högre höjd, den växer själv. rolleyes.gif Jag har flera gånger kapat ner mina häckar på höjden och dom kommer igen.
akagebeck
Vi köpte plantor som var 1,5 m höga och redan toppade. För att få dem högre fick vi tipset att ta en av de övre grenarna och binda upp den med ett stöd, t ex en blompinne, så att den växer rakt uppåt och ersätter den kapade toppen. Plantan verkar vilja ha en "topp" för att växa på höjden!

Vi satte 2 stycken plantor per meter, men då var de förstås rätt stora plantor med ganska många, långa grenar redan.
Madeleine1
Det låter vettigt. Vi hade inte fått någon instruktion när vi fick häckplantoran, men jag har läst mig till att man ju ska låta dem växa på höjden till att de nått den höjd man vill ha, med andra ord behöver man väl göra nånting om man vill ge dem en ny höjd...
Jag ska prova med blompinnestöd till ny topp. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon