Full version: Hoya Bella
Jennan
Jag har problem med en Hoya Bella som jag köpte för ett tag sen. Den hade minst tio knoppar, större & mindre, men efter ett tag så blev de mer & mer gulaktiga & föll av. Varför?

//Jennan
(som inte har tur med sina blommor)
Ina
Det är ganska vanligt att blomknopparna ramlar av när växten får byta miljö. Det kan vara en läskig upplevelse för en växt att flytta! rolleyes.gif
karin på balkongen
Min gör likadant mellan varven, verkar mest bero på "störningar" såsom flytt, plötslig kyla (hmm.. glömt balkongdörren öppen till exempel tongue.gif ) eller på att den torkat ut för mycket. Bellan sägs ju vara en tvärtemot-hoya som gillar att vara lite blötare än de andra och inte torka ut så mycket mellan vattningarna.
Ina
Min erfarenhet är att Hoyor med tunnare blad tål uttorkning sämre än sådana med tjocka blad. Det gäller inte bara bella utan även andra arter.
Belladonna
Mina tunnbladade Hoyor verkar också vara kännsligare än dom tjockbladade jag har,just nu blommar den tunnbladade, men gärna tappa knopparna/blommorna om jag råkat ha fönstret öppet vid den.
Men den blommar omigen efter tag
Annki
Hoya på er hoyaägare! Måste bara berätta att jag numera är lycklig ägarinna till en hoya kerrii och en hoya acuta. Tack vare någons förnämliga tips här på odla att annonsera. Tack, tack! Det blev napp direkt. Och små plantor for från Skåne till Stockholm och klarade resan fint. Men då hade de inte knoppar, förstås... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon